Afgelopen weekeinde was het extreem druk bij de Mall. Om 14.30 uur riep de gemeente automobilisten op niet meer met de wagen naar het winkelcentrum te komen. Paul Scheer, gemeenteraadslid Aandacht-LV, heeft B&W vragen gesteld over de inzet van verkeersregelaars.
‘In het laatste weekend van oktober was er weer eens sprake van verkeerschaos, mede door factoren die vooraf bekend waren. Afgelopen weekend, tijdens het Black Friday Weekend, was het weer raak. Verkeerschaos vanwege de vele bezoekers aan de Mall in combinatie met het slechte weer. Leidschendam-Zuid stond helemaal vast met sluipverkeer en rondom de Mall was er geen doorkomen aan door geblokkeerde kruisingen. Pas halverwege de middag riep de gemeente de bezoekers middels een persbericht op om niet meer met de auto te komen, dat werd onder andere op landelijke radiozenders gemeld.
Ook meldde de gemeente dat er extra verkeersregelaars waren ingezet. Hoeveel verkeersregelaars worden er in reguliere weekenden ingezet? Hoeveel extra verkeersregelaars zijn er afgelopen weekend ingezet? Op welke locaties zijn deze (extra) verkeersregelaars ingezet? Hoeveel regelaars stonden op deze punten? Kunt u aangeven of dit binnen de standaard inzet viel of dat dit extra inzet betrof. Wat is de taakstelling van de verkeersregelaars die ingezet worden?
Vele kruisingen stonden wederom uren geblokkeerd. De fractie Aandacht-LV ontving meerdere signalen dat kruisingen op de Banninglaan/Noordsingel, Weigelia/Noordsingel, N14 en Banninglaan/Heuvelweg geblokkeerd waren en dat er geen enkele verkeersregelaar zichtbaar aanwezig was. Dit waren kruisingen die volgens het persbericht juist voorzien waren door extra verkeersregelaars (kruisingen rondom de Mall en Delftsekade in Leidschendam Zuid).
De kruisingen Mons. Van Steelaan met de Distelweide en Heuvelweg met de Lavendel waren door urenlange files geblokkeerd. Dit zijn de enige toegangswegen voor de aangrenzende wijken (Distelweide en Via Verdi). Bewoners van deze wijken konden niet of nauwelijks hun woonwijken uit door de verkeerschaos.
Hoe wordt er op toegezien dat de verkeersregelaars daadwerkelijk aanwezig zijn? Is er toezicht of de verkeersregelaars daadwerkelijk de kruisingen, fiets- en voetgangersoversteekplaatsen vrij houden? Zo ja, wie doet het toezicht? Zo nee, waarom niet? Zijn er bepaalde (weers)omstandigheden waaronder verkeersregelaars niet kunnen worden ingezet? Zo ja, welke (weers)omstandigheden? En welke andere maatregelen worden dan in plaats van verkeersregelaars getroffen?
Het persbericht over de drukte op zaterdag 25 oktober 2025 is omstreeks 14:20 uur door de media gedeeld. Het persbericht op 23 november 2025 werd omstreeks 14:28 uur door de media gedeeld.
Hoe laat kwam de gemeente tot inzicht dat er wederom een verkeerschaos ontstond? Hoe laat is besloten om een persbericht te verspreiden? Hoe laat zijn de persberichten werkelijk verzonden? Op welke andere manieren (bijv.) via drips langs de snelwegen) zijn bezoekers onderweg gewezen op de drukte en op alternatieve mogelijkheden om de Mall te bereiken (bijv. parkeren bij forepark en met de tram naar de Mall reizen)? Welke preventieve maatregelen heeft de gemeente afgelopen weekend genomen om deze verwachte verkeerschaos te voorkomen?
De fractie Aandacht-LV heeft signalen ontvangen dat zelfs bussen en trams vast stonden in de verkeerschaos. Dit terwijl het college tegelijkertijd mensen oproept om met het OV te komen. Aandacht-LV steunt de oproep aan bezoekers om met het OV te komen, maar is van mening dat het OV dan wel een aantrekkelijk alternatief moet zijn door frequentie, snelheid/betrouwbaarheid en kosten. Welke maatregelen heeft de gemeente genomen om vertraging bij het openbaar vervoer te voorkomen?




