Het Huygenskwartier krijgt als winkelgebied een acht als waardering. Het slechtst scoren echter parkeermogelijkheden (6,4), faciliteiten zoals een wc, wifi of zitbanken (6,5), de bereikbaarheid per auto (7), evenementen (7,2) en het winkelaanbod (7,2).
Dat blijkt uit het Randstad koopstromen onderzoek 2016 voor dit gebied. De bestedingen in het Huygenskwartier namen tussen 2011 en 2016 toe met 2,2 miljoen euro tot 22,5 miljoen. Van de totale bestedingen komt 17 miljoen euro van inwoners, 3,4 miljoen euro van mensen uit buurgemeenten en 2,1 miljoen euro van toeristen.
De bestedingen zijn in alle branches gestegen doch vooral in de dagelijkse boodschappen (+2 miljoen euro). De bestedingen aan mode en luxe namen nauwelijks toe over de periode van vijf jaar (plus 100.000 euro). De bestedingen zitten over het algemeen nog 30 tot 40 procent onder de landelijke norm. Maar zes procent van de totale bestedingen in de gemeente worden in het Huygenskwartier gedaan.
Van de inwoners komt 51 procent met de fiets naar het Huygenskwartier, 34 procent loopt. Bij bezoekers komt 64 procent met de auto, 20 procent met het openbaar vervoer. Inwoners blijven meestal een half uur in het Huygenskwartier, bezoekers van elders 30 tot 60 minuten.
Tussen 2011 en 2016 nam het aantal winkels voor dagelijkse boodschappen in het Huygenskwartier met 4 toe tot 16. Het aantal winkels voor niet-dagelijkse boodschappen nam met tien af tot 58. Mode- en luxezaken zijn nog altijd oververtegenwoordigd in het gebied: 46 procent van alle winkels. Die halen vooral veel klanten op zaterdag binnen (41 procent van het totaal aantal bezoekers van het gebied).
Patrick van Kuijen voorzitter van Stichting Ondernemersfonds Huygenskwartier Voorburg: ,,We zijn erg tevreden over de resultaten van het onderzoek. Tijdens de crisisjaren zijn wij tegen de tendens in gegroeid en hebben we onze positie als aantrekkelijk winkelgebied in de regio verstevigd. De groei komt zowel uit ons mooie aanbod van veelal zelfstandige ondernemers met passie voor hun product als de intensieve samenwerking met de gemeente en partners als Huygens’Hofwijck, Mooi Voorburg en de wijkvereniging Oud Voorburg.’’
Het onderzoek komt naar buiten op het moment dat er veel kritiek is op de afsluiting van de Van Schagenstraat (tussen de Parkweg en de Herenstraat). Ondernemers stellen dat die afsluiting hen omzet kost. Bovendien is laden en lossen veel lastiger geworden. Ook bewoners en bezoekers klagen over de effecten van de maatregel.