De politie is vorig jaar 952 uitgerukt naar de Mall. Dit jaar staat de teller over de eerste vijf maanden al op 400. Dat heeft burgemeester Martijn Vroom bekend gemaakt na vragen van Aandacht-LV. Verleden jaar ging het in 309 gevallen om winkeldiefstal; in 60 om de diefstal van een fiets. Toen de Mall in 2021 open ging was de politie-inzet daar nog maar 465 keer. Vroom stelt dat de Mall zelf verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het winkelcentrum, er buiten moeten gemeente en politie zorgen voor de openbare orde. De politie-inzet in de Mall betreft vooral vermogensdelicten, zelden de openbare orde. Om de politie-inzet terug te dringen dienen de ondernemers in de Mall zelf maatregelen te nemen. Bij evenementen wordt altijd vooraf beraadslaagd met de politie. Bij kortingsacties en dergelijke niet. Onlangs moest de politie de Mall nog ‘schoon vegen’ toen er opstootjes ontstonden bij Swatch dat een nieuw model horloge lanceerde.





