Toeristen gaven vorig jaar 7,7 miljoen euro uit in het Damcentrum in Leidschendam. Dat was ongeveer 25 procent van alle bestedingen in dit gebied. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2016 dat de provincie heeft laten uitvoeren.
In het Damcentrum werd vorig jaar 28,4 miljoen euro uitgegeven. Inwoners namen daarvan 16,9 miljoen euro voor hun rekening. Sinds 2011 zijn de bestedingen gestegen in alle segmenten.
Het aantal winkels voor dagelijkse producten in het Damcentrum steeg tussen 2011 en 2016 met twee tot 14. Winkels voor niet-dagelijkse zaken namen af: van 22 naar 18. De leegstand van winkels nam toe: van 9 naar 14.
Inwoners blijven veelal maar een half uur in het Damcentrum, bezoekers 1 tot 2 uur. Opvallend is dat de meeste mensen per auto naar het Damcentrum gaan: van de inwoners 34 procent, van de niet-inwoners 97 procent.
Over het algemeen krijgt het winkelgebied Damcentrum een 7,4 als cijfer. Slecht scoren bereikbaarheid per openbaar vervoer (5,9), faciliteiten zoals wc, wifi en zitbanken (6,4), winkelaanbod (6,8), sfeer en uitstraling (6,9) en evenementen (7,2). Een 9,1 is er voor het gratis parkeren in het gebied.