,,Als betrokken inwoner volg ik dagelijks de lokale ontwikkelingen binnen onze gemeente. Via de krant, bijwonen van een raadsvergadering, digitale- en social media of door te observeren en luisteren naar de mensen die je kent of spreekt op straat. Ik, en velen met mij, merken een toenemende mate van ontevredenheid en wantrouwen naar onze gemeente en bestuurders op. Is dit terecht? En waar komt dit vandaan?
Over het afvaldossier, Mall of the Netherlands (met name bereikbaarheid) en de steeds groter wordende problemen in het Damcentrum heb ik mij in het verleden al scherp uitgelaten. Maar de onvrede en het wantrouwen zit in nog veel meer zaken. Door de hele gemeente heen merk je dat mensen cynisch, sarcastisch en soms zelf terneergeslagen reageren als het over bovenstaande onderwerpen gaat. Maar ook andere onderwerpen en berichten van de diverse wijkverenigingen, klankbordgroepen of snippergroenproblemen bevestigen dit beeld. Ook het gebrek aan handhaving is een vaak gehoorde klacht.
Het nieuwe college zit er nog geen jaar maar lijkt nu al uitbestuurd. Er gebeurt heel weinig, terwijl er zoveel te doen is. Steeds wordt er weer geschermd met termen als ‘zorgvuldigheid boven snelheid’ en ‘zaken hebben de grootste aandacht’. Feit is dat er geen geld meer is voor alle hobby’s uit het verleden, echte bezuinigingskeuzes niet gemaakt worden en er grote (dure) dossiers zijn welke opgepakt moeten worden. Overigens is dit zeker niet iets van het laatste jaar want ook het vorige college heeft veel ‘hete aardappels’ vooruitgeschoven.
In verkiezingstijd viel de ene partij over de andere heen. ,,Wij zijn voor een parkeergarage onder het Molenpad. Wij zijn voor een extra (tweerichtings)oeververbinding. Wij gaan het afvalprobleem oplossen.” We zijn een jaar verder en er is tot nu toe helaas heel weinig gebeurd. Sterker nog: veel zaken gaan slechter dan ooit. Veel inwoners voelen zich ook niet gehoord.
Of je nu wethouder, raadslid, ambtenaar, ondernemer of inwoner bent. Uiteindelijk zou iedereen toch hetzelfde doel moet hebben: het beste voor onze mooie gemeente. Nuanceverschillen zijn er altijd maar steeds vaker lijken gemeente en inwoners tegenover elkaar te staan. Een slechte ontwikkeling! Die in mijn ogen ook niet nodig zou moeten zijn. Maar we komen van ver als we dit weer positief om willen buigen.
Onder de naam Liefde voor Leidschendam-Voorburg, ook wel LV-LV genoemd, zullen komende tijd bezorgde inwoners zich gaan mengen in lokale berichtgeving. Met een scherpe en daadkrachtige toon, zonder vilein of respectloosheid, de zaken benoemen zoals ze zijn, maar ook met eventuele oplossingen komen! Nu al wordt er geroepen waarom beginnen jullie geen partij voor jezelf… het zou kunnen… maar laten we hopen dat onze bestuurders gaan doen wat ze moeten doen: de problemen oplossen en zorgen dat de lokale overheid samen met inwoners en ondernemers aan de slag gaat om onze gemeente nog beter te maken. Graag ontvangen we ook uw feedback, ideeën of meningen via info@lv-lv.nl ”
(Tekst Leon de la Croix. Foto Ap de Heus)