Het Rembrandtjaar in Voorburg is geopend. Dat gebeurde op Huygens’ Hofwijck, met de opening van de tentoonstelling ‘Met het oog op Rembrandt. Simon Koene op Hofwijck’. In een serie van 18 etsen gaat de bekende graficus Koene daarin de confrontatie aan met zijn grote voorbeeld Rembrandt.

De reeks ‘Met het oog op Rembrandt’ ontstond bij toeval. Op 16 februari 1998 viel er bij Simon Koene een brief in de bus van de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, met de uitnodiging een prent te maken ter gelegenheid van de feestelijke viering van de herdenking van de Vrede van Munster. Koene had kort tevoren besloten met etsen te stoppen, na in 30 jaar ruim 300 etsen te hebben vervaardigd. Maar hij liet zich overhalen de etsnaald toch weer ter hand te nemen. Het resultaat was het etsje ‘Pax’ . Koene: ‘Ineens leek ik te beseffen hoe Rembrandt zijn etsen gemaakt had. Als het zo eenvoudig was, moest ik ook een paar anderen nog proberen. Zo leidde dat ene prentje tot een onderzoek van enkele maanden naar een aantal etsen van Rembrandt. Die studies zouden dan voor mij het uiteindelijke en definitieve afscheid van het etsen zijn’.

Koene volgde Rembrandt op de voet, maar toch niet helemaal. Zijn parafrases, de meeste in spiegelbeeld, werden met roodbruine vlekken op schilderachtige wijze omlijst. Om dit effect te verkrijgen organiseerde de maker een probate zuuraanval op de etsplaat. Experimenteren met techniek was tot het laatst een belangrijke drijfveer voor Koenes grafische werk. Van deze serie etsen bestaan slechts drie complete sets: bij de kunstenaar zelf, in het Rijksmuseum en bij de Haagse verzamelaar Fred Klomp. Deze laatste wordt nu getoond. ‘Met het oog op Rembrandt’ is te zien tot en met 16 juni. Het is het eerste deel van een Rembrandt-tweeluik. Op 5 april gaat het tweede deel, de documentaire film ‘Constantijn ontdekt Rembrandt’ in première. (foto: Simon Koene, ‘Pax’ 1998)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com