De gemeente Den Haag gaat 15 miljoen euro per jaar investeren in fietsvoorzieningen zoals fietspaden en stallingen. Daarbij wordt onder meer samengewerkt met Leidschendam-Voorburg.

Dat blijkt uit de nota ‘Ruim baan voor de fiets’ die B&W van Den Haag hebben uitgebracht. In Den Haag zelf groeit het fietsgebruik met drie procent per jaar; langs de gemeentegrens met Leidschendam-Voorburg 5 tot 6 procent per jaar.

Den Haag krijgt er tot 2040 zo’n 85.000 inwoners bij. Voor hen moeten er 50.000 woningen bij komen. Om de stad bereikbaar, leefbaar, aantrekkelijk en gezond te houden zetten B&W van Den Haag bij verplaatsingen in op openbaar vervoer, fiets en lopen.

In 2040 moet de fiets het belangrijkste vervoermiddel zijn. Het gebruik moet dan 50 procent hoger liggen dan nu.

In de nota worden vijf fietsroutes genoemd door Leidschendam-Voorburg te weten: Binckhorst-Voorburg-Prins Clausplein-Ypenburg; Binckhorst-Voorburg-Leidschendam langs de spoorbaan Den Haag–Leiden; Nicolaas Beetslaan-Reuvenslaan-St. Martinuslaan-Rembrandtlaan-Wijkerlaan-Leidschenveen; IJsclubpad-Spinozalaan-Rozenboomlaan-Parkweg-Voorburg centrum-Leidschenveen; Hoornbrug-langs de Vliet-Leidschendam.

Den Haag wil meer plekken voor fietsen bij de stations Laan van Nieuw Oost Indië, Voorburg ‘t Loo en Leidschendam-Voorburg. Daar zouden ook deelfietsen beschikbaar moeten zijn. In Leidschenveen fietsen de bewoners te weinig. Daar komt een speciale campagne om hen aan te zetten de fiets te pakken.

In Den Haag gaat de maximum snelheid in woonbuurten naar 30 kilometer per uur. Alleen dan kan er sprake zijn van gemengd verkeer: auto’s en fietsers. Bij 50 kilometer per uur moet die twee verkeersstromen gescheiden worden (dus aparte fietspaden).

Voor de Grote Marktstraat wordt onderzocht hoe voetgangers en fietsers beter gescheiden kunnen worden. Nu ontstaan er regelmatig ‘conflicten’ tussen beiden. Door de Grote Marktstraat gaan dagelijks 15.000 fietsers.

Den Haag wil bij bouwprojecten inpandige fietsenstallingen eisen. Er moeten ook meer openbare fietsenstallingen komen waarbij de eerste dag het stallen gratis is. Stoplichten worden zo afgesteld dat fietsers vaker voorrang krijgen en het licht voor hen langer op groen staat.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com