Beste sport en welzijn,
Tijdens de (aanloop naar de) sportolympiade verbaasde ik me er al over, maar door de jubelende berichten in de media nog meer. Het is toch niet meer van deze tijd om 1800 t-shirts te laten maken, die kinderen slechts 1 dag aan hebben. Dat is echt verspilling van grondstoffen en energie. De 1800 ritjes van ouders naar de Sport2000 niet te vergeten.
Het is ook overbodig. De meeste scholen hebben een eigen school t-shirt. Dat dragen ze onder meer bij de avondvierdaagse en zoals afgelopen zondag bij de Molenloop. Daarmee zijn ze prima te herkennen. Mochten 2 teams een keer in bijna gelijke kleuren tegen elkaar spelen, dan zijn hesjes een oplossing. En als scholen geen school t-shirt hebben, dan zouden jullie dat misschien met jullie sponsoren kunnen verzorgen.
De eventuele hesjes kunnen ook prima door sponsoren geleverd worden. Ze zijn vaker te gebruiken, wat voor hen ook interessanter is. Want om nu sponsoren te vinden voor single use only t-shirts is echt niet juist. Hiermee geef je kinderen ook het verkeerde signaal. En zo leuk en van een fijne kwaliteit is het shirt niet, dat het vaker gedragen gaat worden.
Daarnaast verbaasde ik me weer over de plastic rommel die Vlietkinderen elke keer weer uitdeelt. 1800 plastic waterflessen. Waar zouden die nu liggen? De meeste kinderen hebben een bidon, dopper, etc. Voor kinderen die het vergeten zijn, zou je er een aantal op de sportlocaties kunnen neerleggen.
Sympathieker is het om fruit uit te delen. Of een ijsje na afloop. Want bij credo ‘meedoen is belangrijker dan winnen’ past het natuurlijk niet dat alleen de winnaars van de poule 1 beker krijgen en de rest niets.
Als laatste de spelbegeleiders mogen wel wat enthousiaster zijn, in plaats van het zien als een verplichte dag om alleen het begin- en eindsignaal te fluiten. En om 11 uur al aangeven dat ze er wel klaar mee zijn. Zij zijn medebepalend voor de sportiviteit tussen kinderen op deze dag.
Als laatste wel de complimenten voor de organisatie en de insmeer-straat was top!
hartelijke groet, Joke.