Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid Holland en de rijksoverheid zijn het eens geworden over de besteding van 137 miljoen euro voor mobiliteit binnen het gebied tussen de Haagse stations HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië (CID), en de Binckhorst. Na nadruk ligt op openbaar vervoer en de fiets.
Wethouder Astrid van Eekelen: ,,Het plan biedt goede kansen voor Leidschendam-Voorburg. Met actieve deelname zet Leidschendam-Voorburg in op verlenging van de snelfietsroute Velostrada tussen de Binckhorst en Voorburg-Noord, de aanleg van het Trekfietstracé (de fietsverbinding tussen de Binkhorst en Ypenburg), verbetering van het station Voorburg met extra OV- of deelfietsen en het station Laan van NOI met extra fietsenstallingen. Ook biedt dit een mooi perspectief voor de bereikbaarheid van winkels, horeca en musea in het Huygenskwartier in Voorburg vanuit de Binckhorst.’’
In het betrokken gebied komen 25.000 nieuwe woningen. De Haagse wethouder Robert van Asten: ,,De maatregelen richten zich op de realisatie van fietsinfrastructuur, versterking van de stationsgebieden en ruimte voor een ov-baan. De verstedelijking van CID-Binckhorst biedt ons kansen om te innoveren en te experimenteren met alternatieven als de fiets, deelvervoer en het openbaar vervoer.”
Aan hoogwaardig openbaar vervoer en viaducten wordt 60 miljoen euro besteed. Het gaat dan om de ombouw van de drie spoorviaducten op de Binckhorstlaan en de realisatie van een nieuwe tunnelbak ter hoogte van BINCK36. De ombouw is noodzakelijk om ruimte te maken voor de aanleg van een eigen baan voor hoogfrequent openbaar vervoer onder de viaducten. Uit onderzoek is gebleken dat 6000 mensen per dag gebruik zullen gaan maken van het vervoer.
Aan het verbeteren van haltes openbaar vervoer wordt 700.000 euro uitgegeven. Het gaat dan om haltes langs de Lekstraat, de Binckhorstlaan, de Maanweg of de Prinses Mariannelaan alsmede de vijf haltes van bussen 26 en 28 op de Binckhorst.
Voor Velostrada’s is 7,6 miljoen euro bestemd. Het gaat dan om drie tracé’s: Verbinding tussen station Den Haag HS en de Binckhorstlaan (met onder andere de realisatie van een brug over de Trekvliet); Verbinding van de Binckhorstlaan naar station Den Haag Laan van NOI (met onder andere de realisatie van een viaduct over het spoor) en aansluiting via de Van Alphenstraat naar station NOI; Verbinding vanaf station Den Haag Laan van NOI op de regionale fietsroute naar Leiden (het verbinden van de Nicolaas Beetslaan op de Schipholboog of Populierendreef met onder andere een kunstwerk onder/over het spoor).
Voor het zogenoemde Trekfietstracé is 26 miljoen uitgetrokken. Het betreft een fietsroute langs de Trekvliet Den Haag – Voorburg/Rijswijk – Ypenburg – Pijnacker-Nootdorp. Het gaat om drie onderdelen: Oplossen huidig knelpunt Nieuwe Tolbrug (oude Kippenbrug) in Leidschendam-Voorburg; Realisatie van een ongelijkvloerse kruising onder de Trekvlietbrug/ Mercuriusbrug. Dit betreft een onderdoorgang voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers), aansluitend in de richting van de Poolsterstraat; Realisatie van een tweezijdige fietsoversteek op het Rijswijkseplein (verbinding Scheepmakersstraat – Pletterijkade). Naar verwachting gaan dagelijks 4000 fietsers het Trekfietstracé gebruiken.
Zogenoemde Mobiliteitshubs staan voor tien miljoen euro in de plannen. Op dit moment zijn er weinig inzichten over het type hubs, maar te denken valt aan OV/ knooppunt-hubs (bij een station of halte waar reizigers van bus, tram, metro of trein overstappen op de fiets) en Vastgoed-hubs (onderdeel van een vastgoedontwikkeling met als doelgroep bewoners en bezoekers van het pand en/of omringende panden. Mobiliteits- en/of overige diensten worden onderdeel van de huurprijs of bewoners kunnen een abonnement op diensten nemen).




