Eigenlijk kon je erop wachten, en donderdag gebeurde het dan ook: een vrachtwagen met spullen voor de Jumbo-supermarkt aan het Koningin Julianaplein in Voorburg boorde zich in de zijwand van een woning. De helft van de tuinmuur ging om en in de uitbouw van het pand, nog geen twee jaar oud, ontstond een groot gat.

De truck trachtte vanuit de Jacob van den Eyndestraat via de Guido Gezellestraat de laad- en losplaats van de Jumbo te bereiken. Via een straatje van een meter of zes breedte, inclusief een haakse bocht omgeven door muren van woningen.

Dat zulks niet gaat met een vrachtwagen van zo’n 20 meter lang, zou een chauffeur toch moeten begrijpen. Maar ja, die was kennelijk nog nooit ter plekke geweest en als het navigatiesysteem aangeeft dat je daar doorheen moet rijden, dan doe je dat kennelijk gewoon.

Formeel moeten de vrachtwagens met bestemming Jumbo, en sinds kort ook Action die er naast zit, via de Marcellus Emantslaan komen. Is ook het meest logisch. Snelweg af bij afslag Voorburg op de Utrechtsebaan, rechts af Prins Bernhardlaan op, links af bij Koningin Julianalaan, links af Marcellus Emantslaan op en direct rechts insteken naar de laad- en losplaats in de Guido Gezellestraat.

Dat laatste moet dan wel achteruit hetgeen elke keer weer in de Marcellus Emantslaan tot opstoppingen en ‘vervelende’ situaties leidt, maar het gaat.

Voor sommige chauffeurs is het kennelijk allemaal wat ingewikkelder. Dat zijn ook degenen die, nadat zij hun last hebben gelost, door de hele wijk zwerven met hun kasten van auto’s. Waarbij ze zich ook door veel te nauwe straatjes proberen te persen of ineens merken dat ze klem zitten om vervolgens achteruit rijdend te trachten een uitweg te vinden.

Kan het anders? Natuurlijk. De gemeente besloot medio 2018 het tot dan geldende éénrichtingsverkeer in de Guide Gezellestraat op te heffen. Tot dan was het zo dat je de straat alleen in mocht rijden vanaf de Marcellus Emantslaan. Dus niet van de Jacob van den Eyndestraat. En dat was ook zo in alle navigatiesystemen opgenomen.

Maar ja, sinds de invoering van het tweerichtingsverkeer is dat niet meer zo. En kun je dus een gebeurtenis als afgelopen donderdag verwachten.

En waarom het éénrichtingsverkeer moest worden opgeheven? Om het voor de bewoners van enkele nieuw gebouwde huizen makkelijker te maken bij de parkeerplaats en parkeergarage te komen. Het scheelt hen, omgerekend, ongeveer 15 seconden.

Alleen werd dat de bewoner van Jacob van den Eyndestraat 10 niet verteld. Die zit nu met de ellende en moet maar afwachten hoe, wanneer en door wie de schade aan zijn huis wordt gerepareerd.

Hopelijk eist hij meteen van de gemeente dat het oude éénrichtingsverkeer in de Guido Gezellestraat weer wordt ingevoerd. Dan is herhaling in elk geval uitgesloten. Als de Jumbo en de Action leveranciers dan ook nog instrueren hoe te rijden (komend en gaand) kan het eigenlijk niet meer fout gaan. Alhoewel je dat met eigenwijze chauffeurs nooit met zekerheid kunt zeggen.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com