Rijkswaterstaat is deze week gestart met het klaarmaken van het wintermaterieel. Tot begin oktober worden alle strooiwagens en sneeuwschuivers op de 56 steunpunten verspreid over heel Nederland getest. Daarnaast worden de strooiroutes gereden. Tijdens de zogeheten vlootschouw test Rijkswaterstaat al het wintermaterieel om goed voorbereid te zijn voor de komende winter. De strooiers worden op de vrachtwagens gemonteerd, de systemen worden getest en eventuele gebreken worden direct gerepareerd. Verder worden de strooiroutes gereden. Weggebruikers kunnen de strooiwagens in deze periode dus tegenkomen op de snelwegen. Het materieel wordt getest zodat de wagens tijdens het gladheidsseizoen direct in actie kunnen komen als de situatie daarom vraagt.

In het gladheidsseizoen, dat van 1 oktober tot 1 mei loopt, moeten de strooiwagens de rijkswegen binnen 2 uur hebben gestrooid. Om de circa 3260 km aan wegdek (het hele landelijke Rijkswaterstaat wegennet) in die korte tijd te strooien staan 546 strooiwagens paraat. Bij sneeuwval kunnen deze worden voorzien van een sneeuwschuiver. Indien nodig zijn er ook nog 350 extra sneeuwploegen beschikbaar. Ook dit materieel wordt tijdens de vlootschouw getest.

In de afgelopen winter is in totaal 56 miljoen kg zout gestrooid. Dat is een stuk minder dan het jaar ervoor waarin 90 miljoen kg (2017-2018) zout werd gestrooid. Gelijk aan het 10-jarig gemiddelde van 90 miljoen kg per jaar. In de jaren ervoor werd in totaal 75 miljoen kg (2016/2017) en 41 miljoen kg (2015/2016) zout gestrooid. (foto Rijkwaterstaat)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter