Nieuws
Boor Gaia heeft Rijn-Schiekanaal succesvol gepasseerd

Na 200 meter kwam er voor boor Gaia een nieuwe uitdaging: boren onder het Rijn-Schiekanaal (de Vliet) op 25 meter diepte. Gisteren is het kanaal succesvol gepasseerd. Het boren vindt plaats ten behoeve van de aanleg van een nieuwe snelweg die de verbinding gaat vormen tussen A4 en A44 in het gebied ten noorden van natuur- en recreatiegebied Vlietland.

Bij het boren wordt gebruik gemaakt van overdruk en tegendruk, gewicht en tegenwicht. Om bijvoorbeeld te voorkomen dat het voorste stuk bij de tunnelboormachine –het graaffront — instort, gebruiken de bouwers een bentonietvloeistof. Die staat onder verhoogde druk zodat er evenwicht kan ontstaan met de water- en gronddruk. Het toepassen van het principe van druk en tegendruk was ook nodig voor de passage onder het Rijn-Schiekanaal.

Onder het Rijn-Schiekanaal wordt nog niet zo diep geboord. Een van de mogelijkheden van tegendruk was om ballast aan te brengen in het kanaal. Dan zou er geen scheepvaart kunnen plaatsvinden. Dus dit was geen goede optie. Daarom is ervoor gekozen bij deze passage vooraf extra tests en berekeningen uit te voeren.

Op het maaiveld is tussen de startschacht en het Rijn-Schiekanaal speciale apparatuur geplaatst waarmee de gronddruk onder het Rijn-Schiekanaal is nagebootst. Met de meetresultaten kon men Gaia zó afstellen dat druk en tegendruk optimaal in evenwicht waren. Hiermee was er  voldoende zekerheid dat men het Rijn-Schiekanaal op een veilige wijze konden passeren. Blijf Gaia volgen in haar ondergrondse reis: Volg de boor 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter