Winkeliers in het Voorburgse winkelcentrum Julianabaan zijn op zoek naar jonge klanten. Dat is gebleken uit een onderzoek dat studenten van ROC Mondriaan en de Haagse Hogeschool hebben gedaan. Bij het onderzoek waren tien winkeliers betrokken.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat vooral jongeren en jongvolwassenen de winkels in Julianabaan niet of maar weinig bezoeken. Dit ondanks het feit dat het winkelcentrum goed bereikbaar is, de winkels modern zijn en alle nationaliteiten er rondlopen. Het winkelcentrum werd als ‘verouderd’ en ‘rustig’ omschreven.
Volgens de onderzoekers moeten de winkeliers meer doen om jonge klanten te trekken. Dat kan door het winkelen een attractie te maken, zorgen dat de klant er iets beleeft. Her en der kan de inrichting beter en aantrekkelijker gemaakt worden.
Social media kunnen beter gebruikt worden. Er kan vaker met (kortings)acties gewerkt worden. Daarnaast kunnen klanten verlokt worden langer in de winkel te blijven en te gaan rondkijken door hen bijvoorbeeld gratis thee of koffie aan te bieden.
Menig winkel wordt als ‘duur’ gezien, een reden voor klanten om er niet of minder te komen. Daarnaast zouden winkeliers door een betere onderlinge samenwerking, ook bij promotie, terreinwinst kunnen boeken.
Jos Zuydwijk, voorzitter van de winkeliersvereniging, noemde het onderzoek een eerste stap op weg naar een uitbouw van Julianabaan naar een winkelcentrum dat ook toekomstbestendig is. Daarvoor zal er echter het nodige gedaan moeten worden, zo gaf hij aan. Onder andere een grotere betrokkenheid van de winkeliers zelf.