Nieuws
Werkloosheid halveert, bedrijvigheid groeit

De werkloosheid in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is in vier jaar gehalveerd: van 9,4 procent in 2014 naar 4,9 procent in 2018. De groei van de economie in de metropoolregio was 2,6 procent in 2018. De groei concentreert zich met name op de zogeheten toplocaties op de as Den Haag-Delft-Rotterdam. De toename van de werkgelegenheid is hier bijna twee keer zo groot als die in de totale metropoolregio, namelijk gemiddeld 1,7 procent per jaar tussen 2014 en 2018, tegen 0,9 procent voor de metropoolregio als geheel. Dit blijkt uit onderzoek van NEO Observatory en de Erasmus Universiteit, dat in opdracht van de MRDH is gedaan.

Niet alleen de werkgelegenheid groeide, ook het aantal inwoners nam toe. De groei van de werkgelegenheid is dermate hoog dat er ondanks de bevolkingsgroei krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. De economische groei concentreert zich sterk op toplocaties in het centrumgebied van de metropoolregio, in de gemeenten Den Haag, Delft, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Rotterdam. De aanwezigheid van hoogwaardig openbaar vervoer speelt een belangrijke rol bij de huidige concentratie van bedrijvigheid.

Vooral kennisintensieve zakelijke dienstverlening, denk aan creatieve- en consumentendiensten en ICT, groeit op deze locaties, in het bijzonder in de stadscentra. Industriële bedrijvigheid is daarentegen breed verspreid over de metropoolregio. Groei zit in nieuwe marktniches zoals de productie van elektromotoren, accu’s en batterijen of farmaceutische producten. Krimp zit in de meer traditionele marktsegmenten, zoals scheepsbouw en aardolieverwerking.

,,Ontsluiting via OV is essentieel”, aldus onderzoeker Walter Manshanden: ,,Het komt erop aan bedrijven, kennisinstellingen én woningen met snel openbaar vervoer te verbinden. In de eerste plaats vraagt dit om versterkte verbindingen op de lijn Den Haag-Delft-Dordrecht. Hier zit de grote groei en loopt het openbaar vervoer tegen zijn grenzen aan. Daarnaast is het essentieel de omliggende regio goed op de centrale as aan te sluiten. Ook dat is een voorwaarde voor verdere economische groei, welvaart en welzijn in de hele metropoolregio Rotterdam Den Haag. Goed voor de economie, voor de sociale verbindingen én duurzaam: meer OV leidt tot geringer energieverbruik van het verkeer.” (foto MRDH)

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter