Het zal nog tot 2023 duren voordat begonnen wordt met de aanpak van de N14, de Verlengde Landscheidingsweg. Dat blijkt uit de nota Infrastructuurfonds 2017 die door het kabinet met de stukken van Prinsjesdag is geopenbaard.
De werken worden meegenomen in een aanpak van de A4 in de regio Haaglanden. Daarbij worden drie ‘toegangswegen’ tot Den Haag – ook wel ‘poorten’ en ‘inprikkers’ genoemd – meegenomen. Het gaat dan niet alleen om de N14 maar ook om de verbinding Lozerlaan/Erasmusweg en Princes Beatrixlaan (Rijswijk).
De rijksoverheid heeft voor alle projecten samen 448 miljoen euro gereserveerd. De werken moeten in 2028 klaar zijn. Op dit moment loopt een zogenoemde ‘planstudie’ naar de projecten. De provincie Zuid Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag betalen ook mee.
B&W willen in 2017 starten met maatregelen waardoor verkeer naar de N14 wordt geduwd. Zo moet het gebruik van Vlietbruggen worden ontmoedigd hetgeen leidt tot een leefbaarder en bereikbaarder Damcentrum.
Het gemeentebestuur ijvert al jaren voor het opheffen van de gelijkvloerse kruisingen van de N14 in de gemeente. Lokaal verkeer zou via tunnels de N14 moeten kunnen kruisen waardoor de doorstroming beter zou worden.
Rijkswaterstaat start komend jaar met de aanleg van extra rijstroken op de A4 tussen Leiden en Leidschendam-Voorburg. In 2022 moeten die werken klaar zijn. Ook komend jaar wordt begonnen met de aanleg van de zogenoemde Rijnlandroute: een verbinding tussen de A4 en A44 ten noorden van Vlietland en ten zuiden van Leiden.
Rijkswaterstaat wil verder de toerit van de N14 naar de A4 verbreden en de aansluiting van de A4 op de Zoetermeerse Rijweg bij Leidschendam verbeteren.