Station Voorburg wordt bij de Haagse plannen inzake het Central Innovation District (CID) betrokken. Dat blijkt uit documenten die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft verspreid. Eerder was er alleen sprake van dat delen van Voorburg-Noord en Bovenveen meegenomen werden in de CID-plannen.

De MRDH omschrijft het CID als het gebied tussen en rond de drie Haagse intercitystations (Den Haag HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië), inclusief de Binckhorst en Station Voorburg. Op een kaart die de MRDH hanteert is Station Voorburg ook als CID-deel ingetekend.

Vorig jaar bleek dat Den Haag bij de ontwikkeling van CID op een stuk Voorburg rekende: het gebied tussen de spoorbaan Amsterdam-Rotterdam, Spinozalaan/park ‘t Loo, Mgr. Van Steelaan, Potgieterlaan, Van Arembergelaan, Van Duvenvoordelaan, Van Montfoortstraat en de Utrechtsebaan.

Daarmee week Den Haag af van eerdere ideeën rond CID. Toen ging het formeel alleen om het driehoekige gebied tussen de drie stations al was het gebied waar Den Haag feitelijk mee werkte veel groter: een driehoek tussen de kruising Paralelweg/Vaillantlaan, Koningskade/Wassenaarseweg en Spinozalaan/Mgr. Van Steelaan.

Het CID voorziet in grootschalige bouwplannen voor de gebieden rond de stations Den Haag HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië. Het gaat dan om woningen, kantoren en bedrijfspanden. Er moet in 2020 mee gestart worden. In 2040 moet het project klaar zijn.

Een woordvoerder van de gemeente Den Haag bestreed vorig jaar tegenover Vlietnieuws dat de gemeente een oogje had laten vallen op delen van Voorburg bij de CID-ontwikkeling. Aan kaarten die Vlietnieuws had gezien waarop het stuk Voorburg was ingetekend moest geen waarde worden gehecht. Nu blijkt uit de MRDH-stukken dat de ambities nog verder gaan.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter