En dan probeer je zo snel mogelijk de boodschap te doen, krijg je te maken met onwillig winkelpersoneel. We schrijven zaterdag in de Blokker op het Koningin Julianaplein. Ik weet precies wat te kopen, maar kan het niet vinden. Dus schiet ik een winkel medewerkster aan, die bezig is de schappen te vullen. De dame verwijst me naar de beneden verdieping, achterin ergens op een pallet. ‘Er zou iemand beneden moeten lopen…’. Niet dus. En uiteraard is mijn boodschap ook niet te vinden. Weer naar boven. Andere medewerkster: ‘Als het er niet ligt, hebben we het niet’. Ik heb de winkel zo snel als ik kon verlaten.
Hoe anders het allemaal kan, blijkt bij de Action, vrijwel aan de andere kant van de straat. Hier worden klanten bij binnenkomst meteen door een winkelmevrouw ontvangen en van een mandje voorzien. Ik zeg de dame in kwestie waarvoor ik kom. Ze legt me precies uit, waar ik dat kan vinden. Nog geen vijf minuten later sta ik, met de gewenste aankoop, buiten en kan naar huis.
Als we allemaal zo veilig mogelijk door deze corona crisis willen komen, moet iedereen meewerken. Ook het personeel in de winkel. Dat het kan is vandaag weer eens gebleken. Maar dat er ook sufferds zijn die er niks van snappen is minstens zo erg.