Nieuws
Minder parkeerruimte bij woningen

B&W willen de parkeerruimte gaan beperken en dan met name bij nieuwbouw. Op die manier moet er meer grond over blijven om woningen op neer te zetten.

De zogenoemde parkeernormen verschillen nu per gebied in de gemeente, type woning en prijs. Voor een goedkope huurflat is de parkeernorm 1,0 (1 auto); voor een dure koopflat daarentegen 1,9 (bijna 2 auto’s). Bij huizen lopen de normen uiteen van 1,4 (goedkope koopwoning) tot 2,1 (dure koopwoning).

De gemeente Den Haag heeft de parkeernorm voor de Binckhorst op 0,5 gezet. Voor de wijk Mariahoeve wordt gedacht aan 0,2. In het gebied rond het Station Laan van Nieuw Oost Indië wil Den Haag bij nieuwbouw, het parkeren op straat helemaal verbieden (parkeernorm 0,0).

Nog dit jaar willen B&W met een Parkeernota komen. Daartoe wordt eerst een ‘parkeerdrukmeting’ in de hele gemeente gehouden (kosten 90.000 euro).

Om de schaarse parkeerruimte zo goed en eerlijk mogelijk te verdelen over de verschillende doelgroepen, is een gebalanceerd parkeerbeleid essentieel, aldus B&W. De parkeerregulering wordt zo goed mogelijk afgestemd op de specifieke eigenschappen van een gebied.

De Parkeernota zal zich in eerste instantie richten op de huidige blauwe zone’s inclusief de vraag of er niet meer van dat soort zone’s moeten komen. De rest van het nieuwe parkeerbeleid zal worden meegenomen in de voorbereiding van de Omgevingsvisie ten behoeve van de Omgevingswet die per 1 januari 2022 van kracht wordt.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter