Een nieuwe openbaar vervoer-verbinding voor de Binckhorst en het Centraal innovatiedistrict (CID) tussen de Haagse stations HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië, zal vanaf Station Voorburg lopen. De keuze gaat tussen een tram, lightrail of zelfrijdende bus. De nieuwe verbinding gaat tussen de Utrechtsebaan en de Tuinluststraat door naar de Maanweg lopen. Daar liggen nu water, een speeltuin (Opa’s veldje) en scouting Livingstone-Miriam. Langs de Maanweg wordt dan de Binckhorstlaan bereikt.
Dit blijkt uit een Notitie bereikbaarheid CID Binckhorst die wethouder Astrid van Eekelen aan de gemeenteraad heeft gezonden. Het stuk vormt de basis voor een Masterplan. In 2021 moeten knopen worden doorgehakt. Den Haag en Leidschendam-Voorburg vormen ‘het bevoegd gezag’. Er vindt nog een onderzoek plaats naar de milieueffecten. De wethouder noemt als specifieke effecten voor Leidschendam-Voorburg: leefbaarheid, bescherming cultureel erfgoed (Huygens Hofwijck), groenvoorziening en openbaar vervoer naar de regio ten oosten van de Vliet.
CID en Binckhorst omvatten nu 37.000 woningen en 85.000 arbeidsplaatsen. Voor 2040 komen daar 25.500 woningen (waarvan 5000 op de Binckhorst en 3000 bij station Laan van Nieuw Oost Indië) alsmede 30.000 arbeidsplaatsen bij. Dat alles moet zonder groei van het autoverkeer. Openbaar vervoer en de fiets zijn dan de alternatieven.
De tram moet een eigen baan krijgen op de Binckhorst, met om de 750 tot 1000 meter een halte. Rijsnelheid 25 kilometer per uur. Vervoercapaciteit 10.000 tot 20.000 reizigers. Bij de Binckhorstlaan/Prinses Mariannelaan ontstaat een verbinding met Delft via de Geestbrugweg. De tram rijdt tussen Den Haag CS en Station Voorburg. Na 2030 wordt hij doorgetrokken naar Scheveningen.
De lightrail krijgt ook een eigen baan, deels bovengronds, deels ondergronds. Haltes om de 1000 tot 2000 meter. Snelheid 30 kilometer per uur. Capaciteit 20.000 tot 60.000 reizigers. Station Voorburg krijgt bovengronds een extra halte voor de lightrail. De verbinding met Delft wordt gevormd door een tram vanaf de Prinses Mariannelaan. Na 2030 wordt de lightrail doorgetrokken naar Zoetermeer en Scheveningen.
De zelfrijdende bus krijgt ook een eigen baan met haltes om de 750 tot 1000 meter. Snelheid 20 kilometer per uur. Capaciteit 20.000 reizigers. Er komt geen verbinding met Delft. Bij Station Voorburg komt een extra halte voor deze bus. Na 2030 wordt de buslijn doorgetrokken naar Scheveningen.
Over kosten staat niets in de notitie, noch over de partij (of partijen) die ze gaan betalen. Wel blijkt dat de optie om de nieuwe verbinding via de Prinses Mariannelaan naar Station Voorburg te laten lopen is vervallen. Ook wordt er niet meer gesproken over een verbinding middels een tunnel onder de Vliet door. Den Haag publiceerde daar onlangs nog tekeningen over.




