Nieuws
ProRail en NS maken perrons rookvrij

ProRail en NS zijn gestart met het rookvrij maken van alle perrons op de treinstations. Voor de stationshallen, trappen, liften en tunnels geldt al sinds 2004 een rookverbod, met uitzondering van de rookzones op de perrons. Daar komt nu verandering in. Vanaf 1 oktober zijn alle rookfaciliteiten verleden tijd en de stations rookvrij.

ProRail en NS verwijderen alle 390 rookpalen en 120 -roosters op de perrons van ongeveer 100 van de 400 treinstations in Nederland. Ook de rookzoneborden worden weggehaald. Op alle borden met huisregels komt te staan dat de stations rookvrij zijn.

Met het rookvrij maken van alle treinstations willen ProRail en NS bijdragen aan het streven van de overheid om in 2040 een rookvrije generatie te hebben. In april van dit jaar is NS gestopt met de verkoop van rook- en tabakswaren in de eigen winkels, zoals de Kiosk en de StationsHuiskamer. Ook sluit NS geen nieuwe contracten meer met huurders die op het station tabak willen verkopen.

Nog meer spoornieuws. Vanaf december 2021 hoeft men niet meer te kijken hoe laat de trein gaat tussen Rotterdam – Den Haag – Leiden en Schiphol; er gaat dan elke tien minuten een Intercity rijden.
Deze frequentieverhoging sluit aan de bij vervoersvraag op middellange termijn, ondanks de huidige impact van COVID-19.

In de Randstad liggen de drukste spoorlijnen van ons land. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats, want de capaciteit gaat omhoog. Ook ontstaat voldoende capaciteit om toekomstige groei op te vangen.

Treinreizigers reizen vanaf 2024 sneller naar Berlijn en Brussel. NS werkt op dit moment de plannen uit om sneller te rijden op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Berlijn. In 2024 gaan op beide trajecten nieuwe treinen rijden, die reizigers flink sneller en comfortabeler van de ene hoofdstad naar de andere brengen. Naar Berlijn wordt een half uur gewonnen en ook naar Brussel lijkt een reistijdwinst tot een half uur mogelijk.

De tijdwinst naar Berlijn wordt mogelijk door een optelsom van een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, het vervallen van de locomotief wissel bij de grens en het overslaan van enkele Duitse stations. De snellere reis naar Berlijn is de invulling van een eerder aangekondigde ambitie van NS.

De reis van Brussel naar Amsterdam duurt nu nog 2.52 uur. Hier is tijdwinst te behalen doordat nieuwe treinen een deel van het traject op een topsnelheid van 200 km/ uur kunnen rijden. Door grootschalige vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de Hogesnelheidslijn. Daarbij bespreekt NS met de Belgische vervoerder NMBS of er nog meer versnellingsmogelijkheden inpasbaar zijn. Met deze ontwikkelingen wordt een reistijdwinst tot een half uur nagestreefd.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com