Mijn zwager is specialist in het maken van Damproblemen, het is zijn grote hobby, hoe moeilijker hoe beter. De echte dammers genieten van het oplossen ervan.
Maar ook hier in Leidschendam kunnen ze er wat van, alleen dan niet met witte of zwarte damstenen, maar met auto’s, bruggen en parkeerplaatsen. En iedere keer zijn ze ook weer in staat om het probleem groter te maken, bijvoorbeeld door niets aan de infrastructuur te veranderen, maar wel veel nieuwe huizen te bouwen (Damcentrum, Klein Plaspoelpolder)
En af en toe hebben ze in de gaten dat het niet alleen een damprobleem is, maar dat er ook nog een schaakprobleem is (Schakenbosch en omgeving). En daarbij komt er nog een veel groter probleem aan als de Westfield Mall echt van start gaat en de ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd. Gelukkig, het is wat cynisch, maar door de coronapandemie wordt de drukte nog even ingedamd.
Toch lijkt het me wel handig om nu er nog wat tijd is om dan ook meteen een goed integraal plan te maken voor ál het verkeer in Leidschendam (zie illustratie).
A. Het verkeer in en door het Damcentrum,
B. Het verkeer naar en van de Westfield Mall,
C. Het forensenverkeer dat vanaf Leidschendam West/Noord richting de snelweg wil om naar Amsterdam/Utrecht/Rotterdam te gaan en zo ook weer thuis te kunnen komen.
Iedereen snapt wel dat die extra brug voor A niet de oplossing is, het verlicht misschien wel wat verkeer in het Damcentrum, maar het loopt toch op bepaalde plekken weer vast. Handiger is het denk ik om bij de toegangspunten van het Damcentrum borden te plaatsen met ‘Alleen Bestemmingsverkeer’. Dat houdt niet alles tegen, maar wel veel. Met andere ingewikkelde oplossingen is er een grote kans dat de winkeliers in het Damcentrum veel klandizie zullen kwijtraken en dat is ook niet goed voor het Damcentrum.
Voor B, het verkeer van en naar de Westfield Mall is de laatste jaren al veel gezegd en geschreven ook door Rijkswaterstaat, maar alle verwachtingen wijzen er toch op dat de N14 zelf vooral richting A4 iedere dag potdicht zal zitten, daar is nog geen goede oplossing voor bedacht. Dit heeft wel tot gevolg dat de N14 als een soort barrière gaat functioneren tussen Voorburg en Leidschendam, met veel risico voor ongewenst sluipverkeer.
Een volgens mij behoorlijk onderschat probleem is C, de toegankelijkheid voor inwoners van Leidschendam West (langs de spoorrails) en Noord (Schakenbosch, Duivenvoordecorridor, Vlietvoorde) waar veel nieuwe huizen worden gebouwd. Ongetwijfeld zal in de brochures vermeld staan dat je in pakweg 5 minuten op de snelweg naar Amsterdam kan zitten. Maar is dat ook zo?
De meest voor de hand liggende oplossing om met de auto richting Amsterdam te gaan is dan even een stukje door Voorschoten en de A4 proberen te bereiken, want eerst naar de N14 rijden is geen zekere optie, daar is bijna gegarandeerd een fileprobleem. En het is ook wat onnatuurlijk om eerst 5 km terug te rijden. Maar ik neem aan dat men in Voorschoten ook niet zit te wachten op extra autoverkeer, wat waarschijnlijk toch wel zal ontstaan als men ervaren heeft dat het via de N14 vaak vast staat.
Wat dan? Uiteraard gaan we uit van maximaal gebruik van openbaar vervoer (OV), maar toch zal in dit gebied vaak de auto gepakt worden.
De mooiste oplossing zou het zijn als er ter hoogte van Schakenbosch of misschien iets verder op de Veurseweg een verbinding gemaakt zou kunnen worden naar de A4, het liefst met een tunnel of desnoods een brug, zodat er een extra toegangspoort naar en uitlaatklep van Leidschendam gecreëerd wordt.
Veel wijsheid B&W.
(Bram Visser, Voorburg)