In Vlietvoorde, de voormalige Duivenvoordecorridor, komen vooralsnog 123 woningen verdeeld over drie deelgebieden. Dat blijkt uit het ontwerp bestemmingsplan Vlietvoorde. Er is nog een vierde deelgebied doch daarvoor is nog geen woningbouw voorzien.
Vlietvoorde ligt tussen de N447 (Veursestraatweg), Haagwijk, de Vliet en de bebouwde kom van Leidschendam. Er wordt zo’n 13.000 vierkante meter grond bebouwd. De plannen zien er als volgt uit:
– deelgebied Bos (hoek N447/Haagwijk): 59 woningen waarvan 1 vrijstaand, 22 geschakelde woningen (groep van 2), 27 geschakelde woningen (groep van 3) plus 136 parkeerplaatsen waarvan 76 onder de woningen,
– deelgebied Kreek (hoek Haagwijk/Vliet: 38 woningen waarvan 10 vrijstaand en 28 geschakelde woningen (groepen van 2) plus 87 parkeerplaatsen,
– deelgebied Plas (hoek Vliet/bebouwde kom Leidschendam): 18 woningen waarvan 6 vrijstaand, 6 geschakelde woningen (groep van 2) en 6 geschakelde woningen (groep van 3) plus 41 parkeerplaatsen.
In deelgebied Bos zijn ook nog negen appartementen voorzien. Zeven appartementen komen er op ‘landgoed Oostbosch’: een nieuw landhuis dat de naam Oostbosch krijgt. Het ligt middenin Vlietvoorde vlak bij de plaats waar in de zeventiende eeuw een gelijknamig landhuis stond. Het nieuwe pand krijgt drie verdiepingen en een hoge kap. De oppervlakte bedraagt 500 tot 750 vierkante meter.
Voor alle bouwplannen wordt geen milieu effect rapportage gemaakt. Er is ook geen toename van stikstofneerslag in natuurgebieden van de plannen te verwachten. Dat is dus geen belemmering voor de bouw. Het nog braakliggende bouwveld is 6000 vierkante meter groot. Ooit waren er in Vlietvoorde 206 woningen voorzien. Dat is later teruggebracht tot 165.
De toegang tot Vlietvoorde komt op de plek waar ooit Life and Garden was gevestigd, direct tegenover de Gamma. Met het bouwplan Vlietvoorde maar ook vanwege de bouw van nog eens 470 woningen in de directe omgeving is B&W geadviseerd de N447 opnieuw vorm te gaan geven. Alleen dan kunnen alle verkeersstromen in goede banen worden geleid.
De N447 zou een middenberm van drie meter moeten krijgen waardoor er gescheiden rijbanen ontstaan en mogelijkheden om af te slaan. Nu rijden er per etmaal 16.000 auto’s. Dat aantal stijgt iets door de woningbouw en de opening van de Mall.
De nieuwe N447 zou tussen de bebouwde kom en de gemeentegrens van Voorschoten zes kruispunten moeten krijgen: Schakenbosch/Vliethaven, Lijtweg, Vlindertuin, Gamma/Vlietvoorde, Noortheylaan, bouwproject Groene Horsten. Bij de Noortheylaan komt ook een aparte oversteek voor fietsers.
Bij de in- en uitritten van bestaande woningen langs de N447 komen geen mogelijkheden de weg over te steken. Het is rechts inrijden en rechts uitrijden. Keren moet dan bij de kruispunten. De N447 krijgt aan beide kanten een fietspad. Een stoep komt er alleen aan de westkant.