Theater Ludens gaat weer gewoon door, ook met 30 bezoekers. Hierbij de programmering voor de periode van 26 november tot en met 11 december. De kassa is geopend op woensdag- en zaterdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstellingen. Kaarten reserveren en bestellen kan ook www.theaterludens.nl
Donderdag 26 november: Lunchconcert. Aanvangstijd: 12.30 uur. Toegangsprijs: € 8,50.
Donderdag 26 november: Film / Tea with the dames. Aanvangstijd: 15.00 uur. Toegangsprijs € 8,00, met bibliotheekpas € 7,00. Documentaire van Roger Michell. ‘For services to drama’. Dat is waarom de Britse actrices Joan Plowright, Judi Dench, Eileen Atkins en Maggie Smith alle vier de titel Dame kregen. Regisseur Roger Michell (Notting Hill, Changing Lanes) filmde de vier vriendinnen, die al jaren regelmatig afspreken in het landhuis van Plowright, tijdens een van hun afspraakjes. Onvoorbereid en niet gescript. Hooguit door Michell gestuurd met kernwoorden als ‘angst’, ‘recensies’ en ‘ouder worden’. Over dat laatste kan Dench – net als de andere drie dik in de tachtig – kort zijn: ‘Ik ga nooit dood.’ Met dank aan hun film- en toneelrollen, en de heerlijk openhartige gesprekken in deze documentaire, zou ze daar nog wel ’ns gelijk in kunnen krijgen ook.
Donderdag 26 november: Film / La Vérité. Aanvangstijd: 20.00 uur. Toegangsprijs € 8,00. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Juliette Binoche, Catherine Deneuve, Ludivine Sagnier en Ethan Hawke. Speciaal voor de publicatie van de memoires van haar moeder, filmdiva Fabienne Dangeville (Deneuve), komt dochter Lumir (Binoche) met haar Amerikaanse man Hank (Hawke) even terug naar Parijs. Om te ontdekken dat de autobiografie van moederlief, getiteld ‘La vérité’ (oftewel: de waarheid), vol staat met leugens. De eerste internationale film van de Japanse grootmeester Kore-eda (Nobody Knows, Shoplifter) is een zowel grappig als bijtend portret van een gebroken gezin, waarin iedereen (niet alleen Fabienne) een rol speelt.
Vrijdag 27 november en zaterdag 28 november: Film / La Meglio Gioventu. 27 november 2020 (deel 1) 28 november 2020 (deel 2) Aanvang 19.30 uur (tot plm. 23.00 uur, inclusief korte pauze). Toegangsprijs € 8.00 per avond, met bibliotheekpas € 7,00 per avond. Italië 2003. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Luigi Lo Cascio, Alessio Boni, Sonia Bergamasco, Maya Sansa en Adriana Asti. De Italiaanse familiekroniek La meglio gioventù (De beste jeugd) duurt zes uur (in Ludens verdeelt over twee avonden), maar de tijd vliegt voorbij. Na afloop van de film, die veertig jaar recente geschiedenis omspant, voelt de kijker zich bij de Romeinse familie Caratia horen. Hij is van de gezinsleden gaan houden. Het tekent de emotionele kracht van de film, die je misschien een superieure soap moet noemen. Het is 1966. In Rome woont het gezin Caratia: een inventieve vader, die als zakenman altijd denkt dat een financiële klapper in aantocht is, en een aardse moeder, die het gezin, dat twee zonen en twee dochters telt, draaiende houdt. Het gezin hoort tot de betere middenklasse. Financiële problemen zijn er niet en een culturele opvoeding is vanzelfsprekend met een moeder die Italiaanse literatuur doceert. De film spitst zich snel toe op de twee zonen Nicola en Matteo. Beiden zijn in 1966 een jaar of twintig. Nicola is student medicijnen, Matteo studeert Italiaanse literatuur. Geen vuiltje aan de lucht in het zondagsgezin. Het harmonische gezinsleven is het startpunt van een familiekroniek, die laat zien dat mensenlevens zich niet in een sociaal en politiek vacuüm afspelen. Het is 1966 en dus zijn Matteo en Nicola linkse studenten. En natuurlijk zijn ze ook naïef idealistisch, want dat hoort bij die tijd. De film illustreert dat briljant als Matteo, die als vrijwilliger in een psychiatrische inrichting werkt, een patiënte mee naar huis neemt. Hij kon het niet langer aanzien dat de jonge vrouw met elektroshocks werd behandeld. De ontvoering is goed bedoeld — hoewel: handelt Matteo niet uit stiekeme verliefdheid? — maar hoe dacht hij de hulpbehoevende vrouw te kunnen helpen? Daar had hij nog niet bij stilgestaan. Het idealisme pakt averechts uit, want onder de ogen van de onnozele Matteo en Nicola loopt de verwarde vrouw in de armen van de politie. De ontvoering leidt uiteindelijk tot een verslechtering van haar lot. Ziehier de babyboomgeneratie in een notendop: veel goede bedoelingen, maar desastreuze gevolgen. ‘La meglio gioventù’ roept terloops meer vragen op over de verhouding tussen individu en samenleving. In de laatste episode verdwijnt de politiek uit beeld: de helden zijn gesetteld, moegestreden en gaan van het leven genieten. We gunnen het hen, maar je kunt hun terugtocht ook zien als een nederlaag. Terwijl zij zich terugtrekken in het familieleven, breidt Berlusconi zijn imperium uit. Zijn naam valt niet één keer in de film. Het roept om een vervolg.
Donderdag 3 december: Inleiding door Anne Marie Boorsma over de film ‘Een echte Vermeer’. Aanvangstijd: 14.00 uur. Toegangsprijs € 5,00. Kunsthistorica Anne Marie Boorsma geeft al bijna dertig jaar cursussen kunstgeschiedenis in Voorburg en Den Haag. Daarbij kiest ze altijd thema’s uit de 19de en 20ste eeuw en de hedendaagse kunst. Centraal daarin staat de relatie tussen de beeldende kunsten, literatuur, film en theater. Als u deze inleiding bijwoont, krijgt u meer inzicht in de film. Anne Marie attendeert u op feiten die u normaliter (misschien) niet opgevallen zouden zijn. En nu tijdens het bekijken van de film denk u o ja, dat werd al verteld. Voor zowel de lezing als de film moet u een kaartje kopen.
Donderdag 3 december: Film / Een echte Vermeer. Aanvangstijd: 15.00 uur. Toegangsprijs € 8,00, met bibliotheekpas € 7,00. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Jeroen Spitzenberger, Lize Feryn, Porgy Franssen, Roeland Fernhout en Raymond Thiry. Het verhaal van Han van Meegeren (1889 – 1947) leest als een avonturenroman. De schilder wilde de critici van zijn kunst voor schut zetten en vervalste meerdere schilderijen van Johannes Vermeer, die niet van echt te onderscheiden waren. Zijn werken leken zo levensecht, dat hij ze tot aan nazi-Duitsland verkocht. Toen de geallieerden op een Duitse verstopplaats van kunst stuitten, werden Van Meegerens activiteiten ontdekt. Dit leidde tot een spraakmakend proces. Er wordt in de film gespeeld met de grens tussen feit en fictie. In de eerste plaats is ‘Een echte Vermeer’ namelijk een liefdesverhaal: Han van Meegeren (Jeroen Spitzenberger) valt voor de prachtige Jólanka Lakatos (Lize Feryn), die de vrouw van kunstcriticus Abraham Bredius (Porgy Franssen) blijkt te zijn. Hoewel de fictieve affaire dus centraal staat, vormt ook Van Meegerens proces een leidraad in de film. Als de door de nazi’s gestolen kunst ontdekt wordt, komen de geallieerden een van de vervalsingen tegen, die naar Van Meegeren leidt. Hij wordt aangeklaagd voor landverraad. In zijn pogingen om te bewijzen dat hij niet zijn land, maar slechts de kunst verraadde, blikt hij terug op zijn verhaal. Jeroen Spitzenberger zet een ijzersterke vertolking van Van Meegeren neer. Hij laat de worsteling met diens vele emoties zien. Een echte Vermeer weet de goede balans te vinden tussen fictie en werkelijkheid. Met een goed scenario en de overtuigende rol van Spitzenberger is de film buiten een prachtig liefdesverhaal ook een liefdevolle ode aan de kunst.
Donderdag 3 december: Film / Parasite. Aanvangstijd: 20.00 uur. Toegangsprijs € 8,00, met bibliotheekpas € 7,00. Winnaar Oscar Beste Film ** winnaar Gouden Palm Cannes 2019 **. Komedie van Bong Joon-ho. Met o.a. Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik en Jang Hye-jin. Zwarte komedie over armoede in Zuid-Korea. We volgen een arm gezin, waarvan de leden zich een voor een hechten aan een rijk gezin in Seoul. De eigenzinnige en onvoorspelbare film begint grappig, wordt almaar donkerder, en werkt toe naar een explosief einde. Bong (The Host, Okja) mixt een heleboel genres (drama, slapstick, satire, horror), maar slaagt er moeiteloos in daar een soepel geheel van te maken. Extra vermelding voor het vloeiende camerawerk van Hong Kyung-pyo. Glorieuze winnaar van de Gouden Palm op Cannes 2019. Bovendien Oscars voor beste film, beste regie, beste script en beste niet-Engelstalige film.
Donderdag 10 december: Lunchconcert. Aanvangstijd: 12.30 uur. Toegangsprijs € 8,50; Hanneke Rouw en Sofia Vasheruk brengen werken van Beethoven en Shostakovich ten gehore. Hanneke Rouw speelt op een Duitse cello uit begin 20e eeuw. Dit is mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Stichting Eigen Muziekinstrument. Vorig seizoen heeft Hanneke met veel plezier en enthousiasme door Nederland getourd met o.a. de zes cello suites van Bach en de cello sonates van Shostakovich, Debussy en Prokofjev. Tijdens deze tournee werd zij onder andere begeleid door de Nederlandse pianiste Anouk de Jong en de Russische pianiste Sofia Vasheruk. Pianiste Sofia Vasheruk heeft in 2012 haar bachelor opleiding aan Artez Conservatorium afgeronde met hoogst mogelijke cijfer (10). Sofia heeft ook een derde prijs gewonnen in YPF (Young Pianists Foundation) Concours in Amsterdam (November 2013). In de grote finale speelde zij Tchaikowsky Piano Concerto no. 1 begeleid door het Noord Nederlands Orkest (NNO), dat onder leiding staat van Stefan Asbury. In 2014 studeerde Sofia af van het Artez conservatorium met het diploma ”cum laude”.
Donderdag 10 december: Film / Celle que vous croyez. Aanvangstijd: 20.00 uur. Toegangsprijs € 8,00, met bibliotheekpas € 7,00. Drama van Safy Nebbou. Met o.a. Juliette Binoche, Nicole Garcia, François Civil, Charles Berling en Guillaume Gouix. Een vijftigjarige onderwijzeres (Binoche) geeft zich op Facebook uit voor een 24-jarige hottie en start zo een virtuele relatie met een jonge fotograaf (Civil). Tijdens een serie therapiesessies komt het hoe en waarom ter sprake, wat enkele verrassende ontboezemingen en wendingen oplevert. En aantoont hoe gemakkelijk ook de kijker de vertelster op haar bruine ogen gelooft. Onderhoudend psychologisch spiegelspel tussen reëel en virtueel dat conventies over leeftijd en relaties in twijfel trekt. Naar de gelijknamige roman van Camille Laurens.
Vrijdag 11 december: Cabaret /Amsterdams Kleinkunstfestival / Finalistentoernee. Aanvangstijd: 19.30 en 21.30 uur. Toegangspijs € 17,50. Eerst waren er de spannende voorrondes, waar het nog alle kanten op kon. Vervolgens de try-out tournee, waarbij zes talenten lieten zien wat ze in huis hadden. En na de Halve Finale waren er nog maar drie, waarvan er nu twee live te bewonderen zijn. In de Finalistentournee zie je de winnaar van de AKF Sonneveldprijs én een medefinaliste. Hun voorstelling staat, maar nu willen ze kilometers maken. Variaties uitproberen. Zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun verhalen, liedjes en grappen horen. Zo gaan ze, net als hun illustere voorgangers Yentl en de Boer en Glodi Lugungu, een droomcarrière in de theaterwereld tegemoet.