De wens van Den Haag om via Leidschendam-Voorburg toegang te krijgen tot uitbreidingslocaties in het achterland is bekend. In 2000/2001 mislukte de annexatiepoging van Den Haag en leidde dit juist tot de fusie Leidschendam-Voorburg, waardoor Den Haag verstoken bleef van een ‘corridor’ naar de nieuwbouwlokaties Ypenburg en Leidschenveen.
Ook daarna bleef Den Haag zoeken naar een mogelijkheid om over aaneengesloten Haags grondgebied te komen van het Centrum naar die nieuwbouwwijken. Zo ook met de Rotterdamsebaan. De tunnel moest immers een klein stukje onder Voorburgs grondgebied door. Was er nu maar zo’n Haagse corridor geweest, verzuchtte men aan Haagse kant. Dan hadden ze geen last gehad van Leidschendam-Voorburg.
Met de nieuwbouwplannen in de Binckhorst probeert Den Haag een andere tactiek. De Rotterdamsebaan wordt begin volgend jaar in gebruik genomen. De volgende stap is de planning van 25.000 nieuwe woningen op het bedrijventerrein de Binckhorst, pal tegen Voorburg-West. Die woningen moeten bereikbaar zijn met openbaar vervoer (OV).
Niet OV naar Den Haag Centrum, nee, die mensen willen straks met de sneltram naar Zoetermeer en Delft kunnen. En dan moet je dus door…Voorburg-West. De tram mag niet door de nieuwe wijk zelf, de nieuwe bewoners willen geen tram voor de deur. Nee, door bestaande straten van Voorburg-West. Voor die mensen is het blijkbaar niet erg om een tram voor de deur te krijgen.
Zo zitten we weer om de tafel met Den Haag over de doorsnijding van Voorburg-West. Nog wel via twee corridors ditmaal. Via de Voorburgse Binckhorstlaan, richting Mariannelaan, want dan kun je zo makkelijk de sneltram doortrekken naar Delft (alsof er niet een prima tram- en treinverbinding is vanaf Den Haag Centraal naar Delft…) En via Opa’s veldje naar Station Voorburg om later door te trekken naar Zoetermeer (en de Randstad Rail dan??), en passant ook met de ogen gericht op een stukje tuin van Hofwijck. Leidschendam-Voorburg zit mee aan tafel, maar voor slechts een heel klein stukje. Den Haag, de provincie en de Metropoolregio hebben de touwtjes stevig in handen.
Over duurzaamheid gesproken. De OV-verbinding is nodig omdat de nieuwbouwwijken gebouwd worden op minder autoverkeer, stelt Den Haag. Daarom geldt een hele lage parkeernorm, gesproken wordt van 0,3 parkeerplek per woning. Want ‘iedereen pakt het OV’. Denken we dat echt? Huizen van boven de 5 ton, vlak aan de snelweg? Die mensen doen natúúrlijk hun auto weg als ze hier komen wonen. Heus? Of krijgen we er niet alleen twee drukke wegen bij die Voorburg-West doorsnijden, maar ook nog een parkeerprobleem aan de overkant van die nieuwbouwwijken?
Als Den Haag echt had willen inzetten op duurzaam openbaar vervoer, dan had men wel gekozen voor die extra tunnelbuis in de Rotterdamsebaan, voor het OV. Dat is toen door Den Haag afgewezen, te duur en niet nodig. Nu moet het opeens wel, zonder dat er vervoersvraag is, zonder dat de mensen hun auto ervoor zullen laten staan, zonder dat de bewoners van Leidschendam-Voorburg er iets voor terug krijgen. Er komt nog geeneens een halte in onze gemeente. Nee, we worden opnieuw doorkruist, met als enige bedoeling dat Den Haag eindelijk die corridor krijgt voor die verbinding met ‘het achterland’. Dat is niet duurzaam, dat is lijdzaam…..
Gemeente Leidschendam-Voorburg, laat de bewoners van Voorburg-West niet nog verder afgesloten worden van de gemeente. Nu al door de A4/A12 en een spoorverbinding. Straks ook door een sneltram op twee plaatsen dwars erdoorheen. Leidschendam-Voorburg heeft zelf niets aan die tramverbinding. Ga met de bewoners samen de strijd aan met Den Haag om ervoor te zorgen dat de tram gewoon via eigen Haags grondgebied blijft rijden. Wij redden ons wel met onze stations en met de fiets. Dat is pas duurzaam!
(Marjan van Giezen)