De gemeenteraad heeft gesproken. Een tracé van een tram dan wel lightrail tussen de Binckhorst, Station Voorburg en Zoetermeer mag de scouting Livingstone-Miriam, Opa’s veldje en Huygens Hofwijck niet aantasten. En er moet onderzocht worden of dat tracé niet ondergronds kan worden aangelegd.
Verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen omarmde de besluiten van de gemeenteraad als een steun in de rug. Het was ook haar inzet in deze: geen aantasting van Huygens Hofwijck, geen centimeter af van Opa’s veldje en de scouting. Het ondergronds bouwen van het tracé vond de wethouder ‘sympathiek’.
De wethouder zit er sinds juni 2018. Sindsdien is er, zo blijkt uit de vele rapporten die mede in opdracht van de gemeente zijn gemaakt, heel veel op de achtergrond beslist. Vastgelegd in beraadslagingen met de rijksoverheid, provincie, metropoolregio en gemeente Den Haag. Door de gemeente Leidschendam-Voorburg.
De Binckhorst en het Centraal innovation district tussen de stations HS, CS en Laan van MOI, moeten goed openbaar vervoer krijgen. Gezien de bouw van meer dan 30.000 nieuwe woningen en het scheppen van tienduizenden nieuwe arbeidsplaatsen maar ook om bestaande knelpunten op het wegennet en bestaande vervoersverbindingen te ontlasten.
Wat is er dan vastgelegd? De tram dan wel lightrail gaat via de Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg naar Zoetermeer rijden. Andere tracés zijn afgevallen, inclusief de route Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Station Voorburg, Zoetermeer. Van die optie kan hoogstens tijdelijk gebruik gemaakt worden. Datzelfde geldt voor een busverbinding Binckhorstlaan, Maanweg, Westenburgstraat, Prinses Mariannelaan, Station Voorburg. De bus – zelfs de zelfrijdende variant – is sowieso alleen een tijdelijk alternatief voor de tram dan wel lightrail.
Vastgelegd is ook een bovengrondse uitbreiding van Station Voorburg met een extra perron en rails. De tram dan wel lightrail gaan in elk geval vanaf de Maanweg op een vele meters hoge baan rijden om zo ook gelijkvloerse kruisingen (die alleen maar afremmen) te omzeilen.
Besloten is verder dat er nader gekeken wordt naar de inpassing van het tracé bij Station Voorburg vanwege Opa’s veldje en Huygens Hofwijck. Sterker nog, overwogen dient te worden het tracé vanaf de Maanweg ondergronds aan te leggen tot aan de oostkant van de Vliet.
Wat betreft de verbinding Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg, Delft is er geen alternatief ook al is de ruimte erg beperkt.
Let wel, allemaal besloten met medeweten en instemming van Leidschendam-Voorburg. Dus ook wethouder Astrid van Eekelen. GBLV-gemeenteraadslid Monica Velù verwoordde het ongeveer aldus: het lijkt al een gelopen race wat het tracé betreft, de wethouder claimt wel dat alles nog mogelijk is maar lijkt zelf erg te twijfelen.
Op basis van de stukken is de claim van de wethouder dan alles nog mogelijk is onhoudbaar. Bij grondige bestudering had de wethouder ook geen ruimte gelaten voor twijfel: bij zichzelf en anderen. Uitspraken dat er nog ruimte is voor alternatieve tracés, dat de inwoners van Voorburg-West nog invloed hebben, dat alles nog anders kan worden op grond van een milieu effectrapportage (MER) missen realiteitsgehalte.
Het nu omarmen van een ondergrondse oplossing waarover door betrokkenen al lang wordt gesproken en nagedacht, is een gebaar voor de bühne. En de bovengrondse optie kan gewoon tussen scouting/Opa’s veldje en de bestaande spoorbaan door lopen. Er is ruimte genoeg. Sommige pilaren voor de baan moeten alleen in het water staan, en de Huygenstraverse (voetpad tussen Maanweg en Prinses Mariannelaan) komt er iets anders uit te zien. Geen extra centimeters nodig.
Rest Huygens Hofwijck. In de discussie gaat het nu alleen nog over de tuin/het park. Met een inkorting van het bestaande perron op Station Voorburg aan de oostkant, en een wissel voor de ‘kruising’ met Herenstraat/Westeinde, is een bovengrondse aantasting niet nodig. Er is bovendien nog tot 2030 tijd om daar over na te denken. Alsdan zou het stuk naar Zoetermeer vorm gegeven moeten worden om in 2040 in gebruik genomen te kunnen worden.
Hoe de kaarten écht liggen bleek afgelopen vrijdag wel. Het rijk en de regio trekken 150 miljoen euro uit voor de verbinding Den Haag CS – Binckhorst (Binckhorstlaan-Maanweg) – Station Voorburg.
Dat werd bekend na bestuurlijk overleg tussen minister Cora van Nieuwenhuizen en ‘de regio’. Bij dat beraad zit wethouder Astrid van Eekelen niet aan tafel. De vertegenwoordigers van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) praten er namens haar. Dat die andere, en grotere, belangen hebben deert kennelijk niet.
De Haagse wethouder Robert van Asten gaf direct na het bekend worden van de geldregen meteen aan wat voor verbinding het moet worden: een lightrail. Het tracé bij Opa’s veldje en Huygens Hofwijck zal ‘zeer zorgvuldig’ bekeken worden en er zeker niet ‘dwars’ door geen gaan. Het beste zou zijn de verbinding ondergronds aan te leggen.
Een Haagse wethouder die aangeeft waar het op staat in Leidschendam-Voorburg. Verbazingwekkend. Of eigenlijk ook weer niet voor wie beseft dat Den Haag Leidschendam-Voorburg kennis en mankracht (ambtenaren) levert om het allemaal te bevatten. En bij te benen. (illustratie Haagsetrams.com/Alstom Regio Citadis)