Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne ‘BlackMonday’, die maandag van start is gegaan. Burgemeester Klaas Tigelaar mocht daarom symbolisch een lege spaarpot in ontvangst nemen uit handen van horecaondernemers Alfred van Kesteren (restaurant de Heerlijkheid) en Wilbert Hilgersom (Restaurant de Pepermolen).
Met de campagne wil KHN en daarmee ook alle horecaondernemers in Leidschendam-Voorburg en Stompwijk duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50 procent van de sector op korte termijn failliet gaat en vele mensen op straat komen te staan. De Horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker.
KHN afdelingsvoorzitter Alfred van Kesteren: ,,Uiteindelijk wil niemand een scenario waarbij de horeca uit het straatbeeld verdwijnt, maar willen wij als ondernemers weer vol passie ondernemen en onze gasten op een veilige manier verwelkomen. Echter ziet de situatie er voor de horeca heel somber uit. De campagne is dan ook een subtiele knipoog naar Black Friday, al is dit voor de horeca écht de final sale. Een grote faillissementsgolf dreigt.”
In een brief aan B&W verzoekt ‘KHN afdeling Leidschendam, Voorburg en Stompwijk’ ook de actie te steunen en een signaal af te geven richting de Tweede Kamer.