Het Raadhuis had er zelfs een officiële foto voor over: wethouder Astrid van Eekelen samen met haar Haagse collega Robert van Asten in de Voorburgse Herenstraat voor de Oude Kerk.

Aanleiding: de Nota van Antwoord die beiden aan hun gemeenteraden hadden gezonden aangaande de hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg.

Een Nota van Antwoord waarin de twee bestuurders ingingen op de 111 zienswijzen die veelal door inwoners van Voorburg waren ingediend op het plan om de HOV (tram, lightrail of zelfrijdende bus) via de Binckhorstlaan en Maanweg naar Station Voorburg te laten rijden.

Dat tracé zorgde voor veel commotie, niet alleen bij inwoners maar ook binnen de gemeenteraad. Er moesten ook andere routes bekeken worden, zo werd gesteld. Scouting Livingstone Miriam, Opa’s veldje en Huygens Hofwijck moesten hoe dan ook onaangetast blijven.

Wethouder Van Eekelen kraait nu victorie. Er wordt gekeken naar twee alternatieve routes: 1) Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Laan van Middenburg, Westeinde, Station Voorburg. 2) Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg, Station Voorburg.

Daarnaast worden functie en gebruik van de scouting en Opa’s veldje gehandhaafd en blijft Huygens Hofwijck onaangetast. Bovendien wordt er ook nog gekeken naar een mogelijke ondergrondse aanleg van de HOV in Voorburg.

Het lijkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook, zo blijkt uit de stukken.

Alternatieve route 1 is alleen denkbaar als bij de HOV voor een tram wordt gekozen. En dan ook nog tijdelijk. Tot 2040. Voor een lightrail is er op deze route te weinig ruimte. Bovendien is een doortrekking naar Zoetermeer (vanaf 2040) onmogelijk.

Alternatieve route 2 – alleen gedacht voor lightrail – wordt middels een quick scan (beperkt onderzoek) bekeken op zaken als ruimtelijke inpassing, verstedelijking, kosten en vervoerswaarde. Op basis van de uitkomsten kan dit tracé ‘eventueel’ als volwaardig alternatief worden toegevoegd aan de nadere uitwerking van de HOV.

Nu is al eerder bepaald dat de HOV daar moest lopen waar in de Binckhorst de meeste nieuwe woningen kwamen. En dat is niet bij Zonweg/Regulusweg. Vandaar dat dit tracé al is afgevallen in de zoektocht naar de beste route. Daarbij komt dat er bij de Regulusweg geen gebruik gemaakt kan gaan worden van de spoorbaan die daar ligt. Te weinig capaciteit en onveilig, luidt het oordeel.

Dat de scouting en Opa’s veldje niet aangetast hoefden te worden als het HOV-tracé vanaf de Maanweg richting Station Voorburg ging lopen was al eerder duidelijk. Nu wordt gesproken over een ‘schetsontwerp’ waarbij het tracé zo dicht mogelijk bij het spoor gaat lopen. Bekeken wordt wat dat betekent voor de directe omgeving.

Wat Huygens Hofwijck betreft wordt opgemerkt dat het eventueel doortrekken van de HOV-lightrail vanaf Station Voorburg naar Zoetermeer pas na 2040 aan de orde is en dat er nu op wordt gestudeerd. Aantasting van de cultuurhistorische waarde en status van het museum is ‘niet aan de orde’, luidt de mededeling nu.

Tenslotte het ondergronds brengen van de HOV-lightrail in Voorburg. Daarvan wordt gemeld dat het ondergronds brengen wordt ‘meegewogen’, mede vanwege de mogelijke toekomstige doortrekking naar Zoetermeer. Let wel: dit staat er in een verhandeling over het bovengronds aankomen van de lightrail over de Maanweg.

Kortom: het succespakket waarmee Astrid van Eekelen nu sier maakt is niet veel meer dan gebakken lucht. Mooie teksten om de gemoederen te bedaren. Maar geen echte inhoudelijke wijzigingen van de plannen.

Dat blijkt ook uit antwoorden die de wethouder heeft gegeven op vragen van GBLV-fractieleider Frank Rozenberg over de hele tracézaak. Daarin erkent Astrid van Eekelen dat er al sinds medio 2018 is ‘voorgesorteerd’ op het tracé via Binckhorstlaan-Maanweg.

Dat dat tracé ook als ‘indicatieve lijn’ in alle plannen is gezet. En dat de Notitie reikwijdte en detailniveau verkenning bereikbaarheid CID-Binckhorst (NRD) waarop alle zienswijzen zijn ingediend, ook maar één tracé bevatte: dat via Binckhorstlaan-Maanweg.

Daarmee geeft de wethouder eindelijk toe dat er altijd maar van één tracé sprake was; een feit dat zij steeds heeft ontkend. Dat probeert ze ook nu weer met de terminologie dat het tracé nog niet ‘dwingend planologisch’ is vastgelegd.

Hoe nu verder? Er wordt opnieuw ‘afgewogen’ en er wordt een milieu effect rapportage (MER) gemaakt over de HOV tram, lightrail, zelfrijdende bus. Eind dit jaar moet er dan een Masterplan liggen met een keuze inzake het soort HOV en het tracé. Besluitvorming begin 2022.

Wethouder Floor Kist heeft de gemeenteraad niet al te lange tijd geleden bericht dat B&W blijven meepraten over de HOV, ook als men bestuurlijk een nederlaag zou moeten slikken. Met andere woorden: als de 2 alternatieve routes afvallen haakt Leidschendam-Voorburg niet af. En dat gebeurt ook niet als de ondergrondse oplossing er niet komt of er toch een boompje sneuvelt bij de Huygenstraverse.

Een geruststellende gedachte voor de andere partners in het project: gemeente Den Haag, rijksoverheid, provincie en Metropoolregio. Dan kun je de kleinste partner ook wat gebakken lucht gunnen in de wetenschap dat je verder toch je plan gewoon kunt uitvoeren.

En dat is dan inclusief een bovengrondse uitbreiding van Station Voorburg ten behoeve van de HOV. Die staat in alle stukken, maar wordt nu even strategisch verzwegen. Daardoor zou het sprookje van de alternatieven te veel verstoord worden.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com