De aanleg van een lightrail verbinding vanaf de Binckhorst naar station Voorburg zorgt momenteel voor veel onrust. Een aftakking van deze verbinding zou over het Voorburgse deel van de Binckhorstlaan en de Geestbrugweg richting Haagweg, Hoornwijck en daarna Delft moeten lopen. Een alternatief voor deze verbinding, over de Haagse Jupiterkade en Haags/Rijswijkse Broekslootkade wordt als een gepasseerd station beschouwd.
Een OV-verbinding over de Binckhorst wordt al zo’n twee decennia onderzocht. In eerste instantie zou er een tramtunnel naast de Rotterdamsebaan komen te liggen, de kosten daarvoor bleken echter te hoog. Daarna zijn er verschillende studies geweest met varianten via Forum Hadriani, de Geestbrugweg en de Broekslootkade. In 2008 werd de Broekslootkadevariant, na een onafhankelijk onderzoek, aan de Haagse raad als beste oplossing gepresenteerd. Deze oplossing was het best inpasbaar en de kosten, geschat op 60 tot 80 miljoen, waren relatief beperkt. De Geestbrugweg werd destijds te krap geacht voor een goede en veilige doorstroming. Ook de gemeente Rijswijk had een voorkeur voor de Broekslootkadevariant. De Haagse gemeenteraad stemde het tracé echter weg.
Momenteel wordt er vastgehouden aan het eerdere gemeenteraadsbesluit. Navraag bij het Haagse projectteam (MIRT) leert dat de Broekslootkadevariant niet meer overwogen wordt. Als argument wordt aangevoerd dat een oversteek van de Trekvliet hopeloos duur en ingewikkeld wordt. Daarnaast is de aansluiting op de Rijswijkseweg/Haagweg te complex.
De Trekvliet is momenteel ter hoogte van de Broekslootkade verbreed. Binnenvaartschepen moeten op deze plek een bocht naar de Binckhorsthaven kunnen maken om de asfaltcentrale te bereiken. Recent is echter besloten om de asfaltcentrale te sluiten, om plaats te maken voor woningbouw. Beroepsvaart richting de Binckhorsthaven zal daardoor binnen enkele jaren niet meer aan de orde zijn. Dit biedt mogelijkheden voor een plaatselijk versmalling van de Trekvliet ten bate van een minder lange en goedkopere brug.
De Broekslootkadevariant zou moeten aansluiten op de kruising met de Rijswijkseweg, de Jan van der Heijdenstraat en de Haagweg. Deze kruising wordt door het MIRT-projectteam een verkeerskundig drama genoemd. Maar het huidige voorkeurstracé over de erg drukke en onveilige Geestbrugweg heeft een aansluiting op het kruispunt bij de Haagweg en Herenstraat. Ook deze kruising staat bekend als een verkeersknelpunt.
Het tracé over de Geestbrugweg wordt door het MIRT-team nog steeds als voorkeursvariant beschouwd. De komende periode zal blijken of Leidschendam-Voorburg en Rijswijk zich gaan inspannen om de Broekslootkadevariant weer op tafel te krijgen.
(Naam inzender bij redactie bekend).