Op bedrijfsterrein Overgoo in Leidschendam moeten circa 700 woningen komen. Alle bestaande bebouwing gaat plat. Het zal echter nog minstens twee tot drie jaar duren voordat er enige activiteit in het gebied plaatsvindt. Dat is gebleken tijdens een digitale informatiebijeenkomst. De eerste ideeën stammen uit 2016.
Het aantal woningen is veel hoger dan tot nu toe werd genoemd: 300 tot 500. Het is de bedoeling dat 30 procent van de nieuw te bouwen woningen in het sociale- en middensegment komt. De gedachten daarover moeten nog verder worden uitgewerkt, zo werd meegedeeld.
In Overgoo moeten ook kantoren en bedrijfsruimten komen. Over aantallen of vierkante meters werd echter niet gesproken. De gemeente wil graag dat er een bedrijfsverzamelgebouw in het gebied komt, met name om kleine ondernemers die nu in Vlietweg 14-15 zitten een alternatief te bieden.
Vanaf de Noordelijke Verbindingsweg moet er een nieuwe afslag Overgoo komen. Direct naast de afslag is een parkeerhub gedacht: een grote garage voor auto’s van werknemers, bewoners en bezoekers. Hoeveel parkeerplaatsen er komen staat nog niet vast.
Tussen Overgoo en de bestaande bebouwing De Schans/De Oude Bleijk is een park gedacht. Het bestaande groen zal worden verbeterd en aangepast om zo tot het Goo Park te worden omgevormd. Er komt ook meer water in het gebied door aanpassing van de Goo Wetering.
De bebouwing in het gebied wordt drie tot acht etages hoog met drie extra hoge gebouwen: op de hoek van Vlietweg/Noordelijke Verbindingsweg, naast de nieuwe afslag van de Noordelijke Verbindingsweg en in de hoek van Overgoo en A4. Op dat laatste punt zou het om een hotel moeten gaan.
De bebouwing langs de Noordelijke Verbindingsweg moet gaan dienen als een soort geluidwerende wand. In het gebied zelf is ruimte voor kleine voorzieningen zoals lunchroom, fitness, sport, tandarts, huisarts. Onderin de woongebouwen moeten die voorzieningen een plek krijgen. Daar zouden ook bedrijfjes en werkruimten kunnen komen.
Behalve de nieuwe afslag van de Noordelijke Verbindingsweg wordt gedacht aan een nieuwe wegverbinding vanaf de rotonde Vlietweg/Nieuwstraat naar Overgoo. In de plannen staat ook een nieuwe fietsroute vanuit de Zeeheldenwijk naar Overgoo. Deze zou dan langs een eventueel aan te leggen nieuwe halte voor tram 19 moeten lopen.
Over die halte (kosten 13 miljoen euro) werd gesteld dat met name de sociale veiligheid een probleem is vanwege de geïsoleerde ligging tussen de Noordelijke Verbindingsweg en de N14, uit het zicht. Ook vormt het aantal te verwachten passagiers voor tram 19 nog een hobbel, tenminste wat de HTM betreft. Er wordt bovendien nog bekeken of er een financieel aantrekkelijker alternatief is voor de halte.
Omwonenden lieten tijdens de informatiebijeenkomst al weten het helemaal niet eens te zijn met de plannen. Zij kondigden acties aan om de plannen van tafel te krijgen. Voornaamste kritiekpunten: het grote aantal nieuwe woningen, verkeerstoename, parkeeroverlast, sociale onveiligheid, stijging grondwater terwijl omliggende bebouwing al zeer vochtig is, schade aan bestaande woningen door heiwerkzaamheden.
Het zinde de omwonenden ook niet dat zij maar tot zondag de tijd kregen om op- en aanmerkingen naar de gemeente te zenden. Als reden daarvoor werd aangegeven dat B&W direct na de zomer een ontwikkelingskader moeten vaststellen waarover de gemeenteraad dan in oktober moet beslissen. Waarom dat dan moet werd niet duidelijk gemaakt.





