Rijkswaterstaat heeft een opvallend inkijkje gepubliceerd over een oefening die men recent met hulpdiensten in de tunnel van de N14 onder de Vliet door, deed. Dat gebeurde ’s nachts zodat de meeste inwoners van Leidschendam-Voorburg er niets van merkten. Hierbij het verslag geschreven door Bert Staat, oefencoördinator Rijkswaterstaat, west Nederland zuid.
‘In de nacht van woensdag 29 op donderdag 30 september heeft in de Vliettunnel een gezamenlijke brandoefening plaatsgevonden van de hulpdiensten en Rijkswaterstaat. Door te oefenen in het afhandelen van tunnelincidenten versterken we de kennis en vaardigheden bij de betrokken partijen en leggen we de verbeterpunten vast in de werkwijze. Tweeduizend omwonenden van de Vliettunnel waren vooraf per brief geïnformeerd over de oefening, vanwege mogelijke geluidsoverlast en aanwezigheid van hulpverleningsvoertuigen. De oefening heeft, behalve een 112-melding over vrijkomende rook, niet geleid tot vragen van omwonenden.
Het oefenscenario was zorgvuldig voorbereid. In de tunnelbuis, op de hoofdrijbaan richting Wassenaar/Den Haag, was brand ontstaan in een elektrische personenauto. De achteroprijdende automobilist schrok hier zo van, dat hij met zijn auto tegen de tunnelwand botste en beklemd kwam te zitten. Achter de ongeval locatie ontstond een file. De bestuurders van deze voertuigen vervulden de rol van figurant.
De oefening ging om 22:00 uur van start door het aanzetten van twee rookgeneratoren. Deze produceerden een waar rookgordijn. Het incident wordt als eerste opgemerkt door de wegverkeersleider in de verkeerscentrale in Rhoon. Deze stelt het calamiteitenbedrijf en het evacuatieproces in werking en meldt het incident aan de gemeenschappelijk meldkamer van de brandweer Haaglanden. Binnen circa tien minuten waren politie, twee tankautospuiten en de weginspecteur van Rijkswaterstaat ter plaatse.
Na een eerste verkenning start de brandweer met de aanpak van het incident. De 10 auto’s die inmiddels achter het incident stonden, werden gecontroleerd op de aanwezigheid van personen. Deze figuranten waren inmiddels allemaal het veilige midden tunnel kanaal in gevlucht. Aan het einde van de vluchtroute werden zij opgevangen door de politie. Ondertussen vindt in de veilige ondersteunende buis het zogenoemde motorkapoverleg plaats.
Eén brandweerploeg heeft het bekneld zittende slachtoffer uit de auto verwijderd. Na het wegknippen van de achterklep van de stationwagen kon het slachtoffer uiterst behoedzaam uit het wrak worden getild.
De tweede ploeg bluste de auto via de slanghaspel uit een hulppostkast van de Vliettunnel.. Het bleek te gaan om een hybride voertuig. Gelukkig had de brand het accupakket nog niet bereikt. De auto was door de brand wel behoorlijk opgewarmd. Hierdoor kunnen de accu’s toch tot ontbranding komen. Om deze reden werd voor de berging van dit wrak een bergingsvoertuig met dompelbak besteld. Bijzondere aandacht ging uit naar de werkwijze om het autowrak van de elektrische auto via de dompelbak de tunnel uit te krijgen. De brandweer hield met een warmtebeeldcamera de temperatuur van het voertuig in de gaten. Omdat de temperatuur van het voertuig inmiddels lager was dan 80 graden, kon het voertuig in een droge dompelbak worden gehesen en worden afgedekt met een brandwerend afdekzeil en daarna afgevoerd worden.
Al met al is de oefening goed verlopen. Er vindt nog een evaluatiebijeenkomst plaats om bevindingen en verbeterpunten door te spreken’. (foto’s Rijkswaterstaat)






