Het proces op te komen tot een tracé voor hoogwaardig openbaar vervoer vanaf Den Haag CS via de Binckhorst naar Voorburg respectievelijk Rijswijk is ‘niet zorgvuldig’ en niet ‘transparant’. Dat stelt Bewonersorganisatie Geestbrugweg.
In juli besloten rijksoverheid, provincie, metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg om de hele tracékeuze opnieuw te doen en daar ook varianten aan toe te voegen. Dit omdat niet kon worden uitgelegd hoe tot eerder gemaakte keuzes was gekomen.
Bovendien werd Rijswijk – gezien de verbinding naar Delft – bij het proces betrokken. Inwoners van Rijswijk werden ook opgenomen in het Platform van omwonenden, dat meepraat over de te maken keuzes.
Bewonersorganisatie Geestbrugweg vindt de besluiten uit juli juist. ‘Er was een gevoel van erkenning bij de belofte om voortaan zorgvuldiger om te gaan met de belangen en reacties van alle betrokkenen’.
‘Echter, in zeer korte tijd heeft vervolgens een inventarisatie plaatsgevonden, waarvan de resultaten aan het Platform en de bestuurders zijn voorgelegd. Met het hals-over-kop proces, de veel vragen oproepende onderbouwing van de tracékeuze, de intransparante voorbereiding van de besluitvorming en de voortijdige inperking van mogelijke tracés, is bepaald niet voldaan aan de gewekte verwachtingen met betrekking tot bewonersparticipatie en een zorgvuldig, transparant en onderbouwd besluitvormingsproces’, schrijft de Bewonersorganisatie nu in een brief aan alle betrokken partijen.
‘Van de projectorganisatie verwachten we zodanige procesbegeleiding en -ondersteuning dat transparantie gewaarborgd is, dat afwegingskaders omvattend zijn (niet waarbij leefbaarheidsaspecten pas in tweede instantie worden meegenomen), dat afwegingen transparant en consistent zijn, en onderbouwingen van keuzes gedegen, consistent, en objectief zijn. Aan die verwachting is helaas niet beantwoord’.
‘Het proces is niet zorgvuldig en transparant verlopen. Vooraf was de procesgang niet duidelijk, stukken werden niet tevoren beschikbaar gesteld, zeer korte reactietermijnen, pas onder druk werd dit enigszins aangepast. Geweigerd wordt om het juridisch advies van Pels Rijcken beschikbaar te stellen. Welke stukken aan het bestuurlijk overleg van 12 juli zijn voorgelegd weten we niet’.
‘Er zijn veel vragen gesteld bij de tracéafweging die (nog) niet zijn beantwoord. Op de achterliggende onderbouwingen van de tracéafweging moeten we tot in oktober wachten, intussen zijn de besluiten genomen; vreemd, op zijn minst een onjuiste volgorde. De basisvraag naar nut en noodzaak van een tracé naar Delft door drukke smalle woonstraten van Voorburg en Rijswijk blijft onbeantwoord. Verwijzingen naar vaststelling van de scope in een eerder stadium (2018) overtuigen ons niet, laat staan dat we er als bewoners over hebben kunnen meedenken en meepraten. Bewonersparticipatie is pas gestart nadat de belangrijkste besluiten zijn genomen’.
De Bewonersorganisatie stelt een groot aantal vragen zoals: Op basis van welke criteria wordt een verkeerspunt als complex beschreven; waarom is doelbereik alleen gefocust op Den Haag en niet ook op de omliggende wegen door Voorburg en Rijswijk; waarom worden bijvoorbeeld leefbaarheid en veiligheid niet meteen meegenomen in de criteria?
De organisatie zet verder vraagtekens achter de beoordeling van diverse tracévarianten met minnen en plussen. ‘Er zijn ook de nodige vraagtekens te zetten bij de scores en de optelling daarvan en gerede twijfels over de objectiviteit. Met een extra plus of min kan de volgorde zomaar veranderen. We zien inconsistenties tussen deelscores en conclusies. Vanwege de ingrijpende gevolgen voor betrokkenen is dit niet te dulden’.
‘Gelet op de ervaringen tot dusver zijn wij echter niet bij voorbaat gerust op een kwalitatief gedegen en objectieve analyse en beoordeling. Inzet van onafhankelijker deskundigheid, vergezeld van contra-expertise lijkt ons, gelet op de grote belangen en gevolgen, een overtuigender benadering. Maar vooral verwachten we de erkenning, en het daarnaar handelen, dat inbreng van bewoners, die het gebied en hun eigen woonomgeving goed kennen, van waarde is’.




