Stukken beton zijn van de bovenlijst van de tramtunnel die tussen de Mgr. Van Steelaan en de Heuvelweg, onder de N14 door loopt, afgekomen. Het stalen vlechtwerk dat het beton moet vasthouden, ligt bloot. Het beton vormt hier tevens de ondergrond voor het wegdek van de N14.
De schade is opgetreden aan de kant van de Mgr. van Steelaan, in de noordwest hoek van de tunnel. Door de tunnel rijden de trams 2 en 6. Over de N14 rijden dagelijks tienduizenden auto’s. Hoe lang de schade al bestaat is onbekend.
Hoe de schade is ontstaan is vooralsnog onduidelijk. Betonrot lijkt de meest logische verklaring. Hierbij gaat de bewapening in het beton (het stalen vlechtwerk) roesten. Het metaal zet uit en zorgt ervoor dat het aangebrachte beton barst en er uiteindelijk afvalt.
Betonrot kan de hele constructie aantasten en zorg ervoor dat de sterkte ervan daalt. Het fenomeen treedt vooral op bij verouderde betonelementen, dan wel slechte betonconstructies.
De N14 is een provinciale weg. De kruisende wegen zijn de verantwoordelijkheid van de gemeente. De tramtunnel wordt weliswaar gebruikt voor de HTM maar het vervoersbedrijf bezit geen infrastructurele werken. De N14 werd in 2003 in gebruik genomen.