Nieuws
Grootse plannen met openbaar vervoer

Inwoners van Leidschendam-Voorburg, inclusief Stompwijk, moeten in de toekomst binnen 45 minuten met het openbaar vervoer bij bijvoorbeeld Rotterdam Zuidplein kunnen komen. De 45 minuten telt van deur tot deur.

Dat staat in de Kadernota openbaar vervoer van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Het stuk gaat over de komende tien jaar.

Kern van het openbaar vervoer vormt het R-net (Randstadnet). Dat zijn de sprinters van de NS, de Rotterdamse metro, de metrolijn Rotterdam-Den Haag, de trams in beide steden en de buslijnen naar plaatsen waar geen railverbinding is.

Nieuwe woningen moeten binnen 800 meter van een R-nethalte gebouwd worden, of binnen 1500 meter van een station.  Maandag tot en met zaterdag rijden metro, tram, bus 6 keer per uur. ’s Avonds en op zondag minder.

Het openbaar vervoer moet sneller worden door haltes anders te plannen, meer voorrang op kruisingen, vrije banen en een nieuw systeem van in- en uitstappen.

De vraag van de reiziger wordt bepalend voor het aanbod. Zitten er minder dan 8 reizigers per uur in de metro, tram of bus dan moet deze vervangen worden door andere manieren van vervoer (bijvoorbeeld buurt- of taxibus). Haltes waar weinig mensen in- en uitstappen moeten verplaatst worden of vervallen.

De MRDH ziet elf ‘centra’ die binnen 45 minuten bereikbaar moeten zijn: Rotterdam centrum, Zuidplein, Kralingse Zoom, Alexander en het vliegveld; Den Haag centrum, internationale zone en Scheveningen; Rijswijk Plaspoelpolder, TU Delft en Zoetermeer Spoorzone. Binnen die centra moet mensen binnen 20 minuten per openbaar vervoer van deur tot deur kunnen komen.

Er zijn tien vervoersknooppunten: Rotterdam centraal, Blaak, Zuidplein en Alexander; Den Haag centraal, HS en Laan van NOI, Delft centraal, Schiedam Centrum en Zoetermeer.

Reizigers moeten door marketing, promotie en tariefacties gelokt worden. Het vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook mensen met een beperking.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter