Nieuws
Parkeren frustreert woningbouw
De Stichting Duivenvoorde in Leidschendam heeft afgezien van de renovatie van woningen voor 55-plussers alsmede de bouw van 70 sociale seniorenwoningen wegens de normen die de gemeente hanteert voor het parkeren.

Dat blijkt uit een onderzoek naar de relatie tussen parkeren en woningbouw, uitgevoerd in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Het stuk is door gedeputeerde Adri Bom-Lemstra aan provinciale staten gezonden.

Volgens onderzoeksbureau REBEL wordt 60 procent van de woningbouwprojecten ernstig belemmerd door parkeernormen. Uiteindelijk worden daardoor 20 procent minder woningen gebouwd dan zou kunnen.

Een parkeerplaats kost een bouwer tussen 20.000 en 40.000 euro, aldus REBEL. Gemeenten hanteren nu normen van 0,3 parkeerplaats per studentenwoning tot 3 parkeerplaatsen voor dure villa’s. Het gemiddelde autobezit ligt op 0,6 auto per persoon.

Volgens REBEL is er een discussie over parkeernormen nodig, zeker als er alternatieven zijn zoals lopen, fiets, deelauto of openbaar vervoer. Amsterdam heeft de parkeernorm voor nieuwbouw al afgeschaft.

De parkeernorm zou in stapjes omlaag gebracht kunnen worden. Dan kan echter alleen als er in de directe omgeving betaald parkeren bestaat. Verder zouden bewoners niet meer altijd recht moeten hebben op een parkeervergunning.

Een app zou bezoekers naar bijvoorbeeld lege plaatsen in parkeergarages moeten dirigeren. Parkeren op lege bedrijfsterreinen is ook een mogelijkheid.

Adri Bom-Lemstra: ,,Ik hoop dat gemeenten, corporaties en ontwikkelaars daarom hun voordeel met dit onderzoek doen. Het kan helpen om anders naar de parkeernorm te kijken, bijvoorbeeld door meer maatwerk en keuzevrijheid toe te staan.’’

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter