Mening
Blog: Damcentrum

Het is inmiddels een bekend item: parkeren in het Leidschendamse Damcentrum. Bewoners en ondernemers beweren dat er nu al geen plek meer te vinden is, terwijl er alsmaar meer woningen in het gebied gebouwd worden. Zij klagen hun nood waar ze maar kunnen.

Het vorige college van  B&W liet daarom al tellingen verrichten. Aan de hand daarvan werd een zogenoemde Parkeerbalans aangepast. Volgens de deskundigen klopte het allemaal en was er geen tekort aan parkeerplekken. Ook niet op de echt drukke momenten zoals vrijdag- en zaterdagavond (uitgaanspubliek) en zaterdagmiddag (shopping).

Een discussie in de gemeenteraad over een bouwplan voor het Molenpad bracht het parkeren weer onder de aandacht. Het nieuwe college van B&W beloofde op haar beurt op nog eens te gaan tellen: auto’s en parkeerplekken. En stelde een nieuwe parkeergarage voor 100 auto’s in het vooruitzicht.

Honderd parkeerplekken erbij terwijl je nog moet gaan tellen of er wel een tekort is; het is een beetje vreemde volgorde. En een hoge prijs om een ‘probleem’ aan te pakken.

Wie eens in het Damcentrum gaat rondkijken kan er met zijn pet niet bij dat hier een tekort aan parkeerplaatsen zou zijn. Neem de Damlaan. Los van Kapitein Haak en de Griek zijn er geen zaken te vinden die veel publiek aantrekken. Het Damplein staat grotendeels leeg. In de aanpalende straten zitten geen winkels die kunnen rekenen op veel aanloop.

Het Sluisgebied, akkoord. Dat trekt veel eters en drinkers. Toeristen ook. Komen die allemaal met de auto? Onder het Damplein ligt een garage waar degenen die toch op vier wielen arriveren hun blik kwijt kunnen.

Aan de oostkant van de Vliet wil de gemeente iets gaan doen. Er moet een parkeerterrein aan de Venestraat komen. Goed voor 70 tot 140 auto’s. Wie niet te beroerd is vijf minuten te lopen die kan zijn auto ook kwijt op bedrijvenpark Overgoo. Achter Vlietweg 14-15 ligt een enorm parkeerterrein. Permanent bruikbaar (want geen slagboom).

Terug naar het Damcentrum. Op de plek waar de woningen van het Molenpad moeten komen ligt nu een kale vlakte waarop geparkeerd kan worden. Het zou gaan om 100 plaatsen die straks verdwijnen. Kletskoek. Die plaatsen mogen er dan wel zijn; nog niet eens de helft ervan wordt bezet.

De nieuwe garage moet komen op de hoek van de Oude Trambaan en de Rijnlandstraat onder een daar te bouwen flat (Leytsche Hof). Dat gaat nog wel even duren. Opvallend genoeg zijn daar direct in de buurt al voldoende gratis parkeergelegenheden.

Een opsomming: 35 plaatsen aan de  Oude Trambaan, links vlak voor de kruising met de Damlaan voor degenen die uit Voorburg komen; 10 plaatsen tussen Auto Fock en KJ44 aan de J.S.Bachlaan; 20 plaatsen links achter Auto Fock aan de Oude Trambaan; 20 plaatsen op het Hoogheemraadplein, daar schuin tegenover.

Pak er dan ook nog het parkeerplein naast het Gemeentelijke Servicecentrum aan de KW Laan bij (80-100 plaatsen), de parkeerplekken aan de Verzetsheldenstraat en omgeving (toch ook zeker 20) alsmede het enorme parkeerterrein – zeker 100 plekken – bij het Landall-kantoor aan de Dr. vd Stamstraat. Is vrij toegankelijk en via de Dr. Huijserstraat en Bolder (straks een brug) sta je binnen vijf minuten op het Damplein.

De optelsom van alle parkeermogelijkheden komt vele malen hoger uit boven de 100 stekken die in een garage moeten ontstaan. Tegen een miljoenenprijs. Toegegeven: de autobezitter moet misschien even wat lopen om zijn doel te bereiken. Van de andere kant is er het voordeel van een gratis parkeerplek en geen langdurig rondrijden om een plekje te vinden, inclusief alle agressie die daarbij komt kijken. En het Damcentrum wordt een stuk autoluwer.

Nog een kanttekening: dat bewoners van de oudbouw in het Damcentum de auto op straat zetten in begrijpelijk. Ze kunnen niet anders. Dat kopers van nieuwbouwwoningen dat ook doen is onbegrijpelijk aangezien de bouwers/ontwikkelaars met de gemeente ‘parkeren op eigen terrein’ zijn overeengekomen.

Leggen bouwers/ontwikkelaars die afspraak deels of helemaal naast zich neer, of zetten nieuwbouwbewoners hun wagens toch langs de stoeprand, dan moeten die twee fenomenen worden aangepakt. In plaats van alle bezoekers van het Damcentrum de schuld te geven dat er geen parkeerplek meer te vinden is.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter