De N14, ook wel bekend als Verlengde Landscheidingsweg, ging in 2004 open. In 2012 lagen er al plannen om de doorstroming te vergroten, onder meer door de kruisingen met de Prins Bernhardlaan-Noordsingel en Mgr. van Steelaan-Heuvelweg ongelijkvloers te maken met rotondes/keerlussen op alle vier wegen aan weerszijden van de N14.

Destijds was het economische crisis dus ging het hele verhaal niet door. Nu de economische wind weer gunstig staat, zijn de oude plannen door Rijkswaterstaat weer boven tafel  gehaald en bijgewerkt. De ongelijkvloerse kruisingen komen er. De vier rotondes/keerlussen zijn er drie geworden. Op de Heuvelweg is die vervallen. In de plaats daarvan komen daar twee nieuwe kruispunten.

Als iedereen met de voornemens instemt en de nodige centjes gevonden worden zou het hele project in 2028 klaar kunnen zijn. Over tien jaar dus. Dat terwijl er op de N14 en omliggend wegen nu al dagelijks in de ochtend- en avondspits files staan, net als veelal op de zaterdag door kooplustigen die Leidsenhage bezoeken.

Nu wordt Leidsenhage omgebouwd tot Mall of the Netherlands. Die gaat in 2020 open. Gemikt wordt op 14 miljoen bezoekers per jaar. Leidsenhage zat op 7,5 tot tien tijdens de bloeiperiode. En toen stond het al overal vast.

De N14 zelf wordt niet breder. De tunnel blijft tweebaans heen en terug. In de nieuwe opzet verdwijnen wel de stoplichten op de kruisingen met de lokale wegen. Die gaan er straks immers onderdoor. Daardoor wordt de doorstroming ongetwijfeld beter.

De rechterbaan blijft echter gereserveerd voor rechts af slaan: de Noordsingel of Heuvelweg op rijdende vanaf de A4 richting Wassenaar; de Mgr. van Steelaan en Prins Bernhardlaan op komende uit Wassenaar. Als het bovengronds op die vier wegen vaststaat zal de rechterbaan van de N14 ook geblokkeerd worden. Net als nu al het geval is.

Omdat de gemeente ooit heeft bepaald dat er aan de lokale wegstructuur rond Leidsenhage/Mall niets verandert, zullen de nu geplande rotondes/keerlussen de automassa’s moeten gaan verwerken. Toegegeven: verkeer neemt over het algemeen vlotter een rotonde/keerlus omdat er geen stoplichten staan zoals op een rechthoekige kruising. Maar lukt dat nog wel bij een enorm aanbod aan auto’s?

Zelfs bij Rijkswaterstaat betwijfelt men dat. Dus moet verkeer uit Voorburg dat via de N14 naar Wassenaar zou willen, anders gaan rijden. Via de Hofzichtlaan en Bezuidenhoutsweg. Zullen ze in Den Haag blij mee zijn. Op die route staan bovendien zeven stoplichten. Lekkere doorstroming gewenst. Om te voorkomen dat de bestuurders toch de oude route zouden willen rijden is het straks niet meer mogelijk vanaf de Mgr. van Steelaan linksaf de N14 op te draaien. Lekker puh.

Overigens kan men straks ook niet meer vanaf de Prins Bernhardlaan de N14 op richting Wassenaar. Die naar Wassenaar wil moet via de Rodelaan en de Mgr. van Steelaan richting Hofzichtlaan. Nog drie stoplichten extra er bij.

De rotonde op de Heuvelweg is geschrapt – let op – vanwege de verwachte verkeersdrukte bij de Mall. Aan Lavendel en Weigelia komen immers parkeergarages voor klanten van het winkelcentrum. Dus is toch naar gekozen voor aangepaste kruisingen Heuvelweg-Lavendel-IJsvogellaan en Heuvelweg-Weigelia-Sperwerlaan. Let wel: kruisingen zonder stoplichten. Dit voor de doorstroming, begrijpt u wel.

Hoe dan ook zitten er rare kronkels in de plannen. Een voorbeeld: een klant van de Mall vertrekt per auto uit de parkeergarage aan de kant van Liguster/Noordsingel. Betrokkene wil naar de A4. Dat kan alleen niet. Vanaf de Noordsingel kan met niet links af de N14 op rijden richting A4.

Straks moet betrokkene rechtsaf de N14 op rijden richting Wassenaar. Bij de Mgr. van Steelaan moet men dan links af slaan. Vervolgens op de rotonde Mgr. van Steelaan keren om daarna weer rechtsaf de N14 op te rijden richting A4. Daarbij komt nog dat het links af slaan de Mgr. van Steelaan op moet vanaf de baan die rechtsaf loopt richting Heuvelweg. Een baan die ‘vol’ staat met auto’s richting het winkelcentrum. Ziet u het voor zich?

Alle Mall-parkeerders van Lavendel/Weigelia die richting A4 willen moeten eerst via de Heuvelweg onder de N14 door om via de rotonde/keerlus Mgr. van Steelaan rechts af de N14 op te draaien. Of ze moeten de N14 volgen naar Wassenaar om daar ergens te keren om vervolgens weer koers te zetten naar de A4.

Omrijden, extra vervoersbewegingen, meer milieuoverlast, extra geluid. Fijn voor de bewoners van woningen langs de Prins Bernhardlaan, Mgr. van Steelaan en Heuvelweg.

Zoals gezegd: de Mall is in 2020 klaar en gaat volk trekken. De meesten daarvan komen per auto. Vanaf 2023 kunnen de werken aan de N14 en omgeving gaan beginnen: het exacte jaar moet nog bepaald worden. Voorspelde ‘arbeidsduur’ drie jaar. Met alle overlast van dien. In 2028 zou het allemaal klaar moeten zijn. Dan draait de Mall al jaren en is het autoverkeer al weer gegroeid.

Wedden dat we dan constateren dat het allemaal geen snars heeft uitgehaald en de problemen nog even groot zijn als ze rond 2018 waren? Geen wonder bij een te smalle N14, een megawinkelcentrum en benauwde lokale wegen. Een planologische combinatie die niet goed kán gaan.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter