De gemeente heeft twee dieselauto’s gekocht ter vervanging van chassis/cabinevoertuigen bij de dienst Stadsbeheer. Volgens wethouder Nadine Stemerdink was de aankoop van dieselwagens nodig vanwege de trekkracht in relatie tot het gewicht van aanhangers.

Dieselauto’s gelden al geruime tijd tot de meest vervuilende voertuigen. Regeringen hebben daarom de belastingvoordelen voor dit soort auto’s afgebouwd of geschrapt. De prijs van diesel stijgt sinds 2016 onophoudelijk. Daarnaast worden veel binnensteden verboden gebied voor dieselauto’s verklaard.

Hoe de aankoop te rijmen valt met het duurzaamheidsbeleid van de gemeente, meldt Stemerdink niet.

Komend jaar worden in totaal 18 auto’s uit het gemeentelijke wagenpark vervangen: vier personenauto’s, vijf gesloten bestelwagens en negen chassis/cabinevoertuigen.

De wethouder erkent in antwoorden op vragen van D66-gemeenteraadslid Charlotte Bos dat er op zich wel elektrische auto’s voor Stadsbeheer op de markt beschikbaar zijn. Eerder ontkende ze dat nog. De betrokken auto’s, van Renault, zijn echter te duur (67.000 euro) en te breed.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter