Het CDA lijkt afstand te nemen van het voornemen om een nieuwe brug over de Vliet aan te leggen in Leidschendam. Dat blijkt uit een zogenoemde Raadsflits Gemeenteraad die de diverse politieke partijen periodiek uitbrengen.
Het stuk van het CDA gaat over de komst van de Mall of the Netherlands en de verkeerstoename die dat zal veroorzaken. De coalitiepartij vraagt zich af hoe de bezoekers van het winkelcentrum vlot weer weg komen ‘op een manier die sluipverkeer voorkomt. Wij willen niet dat door de Mall de wachttijden voor de Vlietbruggen toenemen’.
Even verderop staat in het stuk gaat het over de periode tussen de opening van de Mall (2020) en het gereedkomen van werken aan de N14 die de doorstroming daar moeten bevorderen. ‘Het CDA wil dat maximaal wordt ingezet op praktische oplossingen zoals slimme verkeerssystemen en heldere informatie over Openbaar vervoer-verbindingen’.
In de bijdrage van de VVD gaat het ook om de verkeersafwikkeling op de wegen rondom de N14. ‘We onderschrijven de zorgen van inwoners over het extra verkeer rondom de Mall. Zonder goede maatregelen dreigt dat een fors probleem te worden. Een extra brug over de Vliet kan hierbij veel verlichting bieden’.
In het coalitieakkoord van VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP staat een taboeloos onderzoek naar bereikbaarheid en doorstroming van en in Damcentrum en Leidschendam-Zuid en mogelijke verbeteringen daarin zoals een extra oeververbinding.
Onder de vorige coalitie werd die oeververbinding afgewezen vanwege de kosten (10-15 miljoen euro) en het feit dat files zich daardoor alleen zouden verplaatsen. Het taboeloos onderzoek – waarvoor CDA-wethouder Juliette Bouw verantwoordelijk is – zou begin 2019 klaar moeten zijn. Inmiddels is de gemeente ook in financieel zwaar weer gekomen. Na 2019 moet er jaarlijks minimaal 2,2 miljoen euro worden bezuinigd.