Om de doorstroming op de N14 en de aansluitende wegen – Mgr. van Steelaan/Heuvelweg en Prins Bernhardlaan/Noordsingel – te bevorderen komen er drie rotonden en keerlussen. Eén op de Mgr. van Steelaan ter hoogte van Kersengaarde/Distelweide, één op de Prins Bernhardlaan en één op de Noordsingel bij Weigelia.

Dat hebben B&W en een meerderheid van de gemeenteraad – alleen GroenLinks was tegen – besloten. Het betreft hier een variant die Rijkwaterstaat in oktober presenteerde. Tegen dat voorstel kwamen veel bezwaren omdat auto’s zouden moeten gaan omrijden en de kans op filevorming toenam.

In het voorstel is het namelijk niet mogelijk voor automobilisten rijdend op de Mgr. van Steelaan om links af de N14 op de rijden richting Wassenaar. Auto’s komende vanaf de Heuvelweg kunnen niet links af de N14 op richting A4. Datzelfde euvel treedt op bij de Prins Bernhardlaan (niet links af de N14 op richting Wassenaar) en de Noordsingel (niet links af de N14 op richting A4).

Om de linksaf bewegingen toch te kunnen maken moeten auto’s onder de N14 door (de gelijkvloerse kruisingen worden ongelijkvloers) en keren bij de lussen en rotonden. Verkeer uit Voorburg rijdend richting Wassenaar zou via de Hofzichtlaan en de Bezuidenhoutseweg in Den Haag de N14 moeten bereiken.

Rijlswaterstaat presenteerde vorige week een nieuw plan om aan de eerdere bezwaren tegemoet te komen. Het linksaf slaan zou toch mogelijk blijven maar dan bleven er stoplichten op de N14 staan waardoor de doorstroming daar weer beperkt zou worden. Dat idee is echter door B&W afgewezen.

Monica Velú (GBLV) noemde de hele gang van zaken ‘niet netjes’. ,,We hebben een week de tijd gehad het geheel te bestuderen. Het is kiezen tussen zwart en zwart. Wij houden er een vervelend gevoel aan over.’’ Bart Eleveld (VVD): ,,Ook wij zijn niet blij met het proces maar we willen geen verdere vertraging.’’ Marie-Christine van der Gronde (GroenLinks) noemde de besluitvorming ‘onbegrijpelijk’.

De gemeenteraad moest nu een voorkeur uitspreken omdat minister Cora Nieuwenhuizen (infrastructuur) in de komende weken knopen wil doorhakken waarbij de mening van Leidschendam-Voorburg van belang is.

B&W vrezen wel een toename van verkeer op de Banninglaan. De vraag is om de kruispunten Heuvelweg en Noordsingel dat aankunnen. B&W willen met name op zaterdag als er veel mensen verwacht worden bij de Mall of the Netherlands, toch een directe toegang tot N14 en A4 voor automobilisten. Men wil dat regelen via dynamische verkeerssystemen.

B&W gaan ermee akkoord dat het spoor van tramlijn 19 weg gaat van de middenberm Noordsingel naar de groenstrook achter het BP tankstation. Het gemeentebestuur vraagt meer aandacht voor fietsers in alle werken en wil een verwijssysteem naar vrije parkeerplekken op de N14 neerzetten.

Pas als het ontwerp definitief is gemaakt door Rijkswaterstaat zal bekeken worden wat de effecten zijn voor omwonenden zowel qua woongenot als het milieu.

De gemeenteraad nam unaniem aan voorstel van D66 aan om extra maatregelen te nemen om verkeersproblemen te voorkomen tussen het moment dat de Mall of the Netherlands klaar is (2020) en de open gaan van de vernieuwde N14 inclusief de werken aan de kruisende wegen (2028).

Zo zou er voor parkeergelegenheid moeten zijn bij het ADO Den Haag-stadion vanwaar shutlle-vervoer naar de Mall mogelijk is. Vanaf station Mariahoeve zouden er wandelroutes naar de Mall moeten komen. Bij het station zouden ook leenfietsen beschikbaar moeten zijn voor bezoekers van de Mall.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter