De elektrische fiets is een niet meer weg te denken vervoermiddel. De verkoop ervan stijgt elk jaar. Toch betekent dat niet dat iedereen de elektrische fiets ofwel de e-bike nu kent en weet wat je er mee kunt, zo blijkt uit analyse van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. Pas wanneer automobilisten de kans krijgen de e-bike een week lang uit te proberen, merken zij de voordelen en merken ze ook dat niet alle vooroordelen waar zijn. De afgelopen 5 jaar organiseerde Bereikbaar Haaglanden en Rijnlanden elk jaar een e-bike probeeractie specifiek voor automobilisten. De actie heeft tot doel om hen op een laagdrempelige manier een week lang kennis te laten maken met deze fiets. ,,In het begin deden we dat vooral omdat het een relatief nieuw vervoermiddel was. Het idee was dat we deze actie 2 of 3 jaar zouden organiseren en dat daarna iedereen wel zou weten hoe een e-bike werkt en wat die kan betekenen. Niets blijkt minder waar,” zegt Roel Lenoir van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. ,,We merken dat we ieder jaar een nieuwe doelgroep aanboren van een paar honderd automobilisten.”

Uit analyse blijkt dat de probeeractie belangrijke winstpunten oplevert: Uitproberen is een laagdrempelige eerste stap naar ander gedrag. Automobilisten durfden de auto te laten staan om de e-bike te ervaren. Door het uitproberen sneuvelen een groot aantal vooroordelen. Zo regent het niet altijd in Nederland. Valt het met de wind op een e-bike erg mee, sterker nog fietsen voelt als altijd wind mee. En kom je na het fietsen niet bezweet meer aan. De reis naar het werk met de e-bike is betrouwbaar en snel: vertragingen ontbreken en zoeken naar een parkeerplek is niet meer nodig.

,,De helft van alle deelnemers aan de probeeractie wil blijven fietsen en zegt een e-bike aan te gaan schaffen”, meldt Lenoir. ,,En wat belangrijk is, het blijft niet bij goede voornemens. Deelnemers aan de probeeractie worden na 6 maanden nog eens bevraagd en dan blijkt dat er daadwerkelijk e-bikes zijn aangeschaft.” Opvallend is dat een aantal deelnemers aan de fietsactie aangeeft dat zij door de e-bike nu wel naar het werk kunnen fietsen, terwijl dat met een gewone fiets door lichamelijke klachten niet mogelijk is en dat ze blij zijn met de beweging. Ook het duurzaamheidsaspect wordt vaak genoemd als reden om over te stappen op de fiets.

Het doel van de probeeractie is om meer automobilisten te verleiden met de fiets of e-bike naar het werk te gaan. Dat lukt iedere keer weer. Gezien de positieve reacties van de deelnemers zal Bereikbaar Haaglanden en Rijnland ook dit jaar weer een probeeractie voor de e-bike mogelijk maken. Naast de e-bike wordt ook de speedpedelec en de elektrische vracht- en bakfiets aan de actie toegevoegd. Lenoir: ,,Daarnaast zien we dat steeds meer grote werkgevers worden geïnspireerd een eigen fietsprobeeractie te organiseren.” (Bron: Bereikbaar Haaglanden)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter