Als één van de eerste grote Nederlandse steden krijgt Den Haag in de loop van het jaar een zelfrijdende minibus. Aanvullend op het openbaar vervoer kunnen bezoekers en patiënten van het Haga Ziekenhuis hiermee gratis de laatste paar honderd meter afleggen van de openbaar vervoerhalte Leyweg naar de ingang van het ziekenhuis. De zelfrijdende elektrische minibus met de naam ‘Haga Shuttle’ rijdt voorlopig vier jaar. Een samenwerkingsverband van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM met Rebel en The Future Mobility Network gebruikt de opgedane ervaring voor het verder ontwikkelen en realiseren van ‘last mile’ oplossingen met zelfrijdende minibussen in Nederland.

Automatisch rijdende minibussen zijn een kans om wereldsteden versneld te verduurzamen en de leefbaarheid te verbeteren, stellen de initiatiefnemers. Deze uitstootvrije voertuigen zijn beter voor het milieu. Bovendien nemen ze minder ruimte in dan auto’s in drukke steden omdat er meer passagiers in één minibus reizen. Vaak nemen mensen nu nog de auto omdat het eerste en laatste stuk van hun reis niet goed aansluit met openbaar vervoer. Vooral voor vliegvelden, bedrijvenlocaties en ziekenhuizen zijn zelfrijdende minibussen goed te gebruiken voor het overbruggen van korte afstanden. Dat geldt ook voor het HagaZiekenhuis dat daarom nauw betrokken is bij dit initiatief. Patiënten en bezoekers die slecht ter been zijn hebben straks comfortabel vervoer tussen de ov-halte en de hoofdingang. Ze hoeven dan niet meer zo ver te lopen. De minibus is een mooie stimulans om met het openbaar vervoer naar het ziekenhuis te komen dat daarmee goed bereikbaar is.

Op een paar plekken in ons land rijden zelfrijdende elektrische minibussen. Echter zonder interactie met andere gebruikers van de openbare weg en niet in een drukbevolkte grote stad zoals Den Haag. De initiatiefnemers hebben de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) daarom om toestemming gevraagd voor het veilig vervoer van passagiers met de Haga Shuttle. De minibus scant voortdurend de omgeving en rijdt volledig zelfstandig met een veilige snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. Voor de veiligheid en service rijdt een begeleider mee. Die kan zo nodig ingrijpen en helpt passagiers met in- en uitstappen. De betrokken partijen gaan de ervaringen van reizigers gebruiken voor de verdere ontwikkeling van dit soort vervoersoplossingen.

Voor dit private initiatief hebben HTM, Rebel en The Future Mobility Network samen een bedrijf opgericht met de naam ‘Haagse Shuttle’. Onlangs kocht Haagse Shuttle in Lyon de eerste minibus van de Franse fabrikant Navya. Het HagaZiekenhuis draagt bij aan de financiering en de ondersteuning van de exploitatie. De minibus is ook te gebruiken voor mensen met een rolstoel. HTM regelt de exploitatie van de zelfrijdende minibus, inclusief het technisch onderhoud en de verkeersleiding op afstand.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter