Dat ‘we’ een afvalprobleem hebben is bekend. Een bewijs daarvan vormde een hoop afval op de stoep in de Johan de Meesterstraat Voorburg.

Een hele stapel houten flonders, palets en een megazak bedoeld voor grint of zand maar nu gevuld met andere troep. Maandenlang lag het er. Niemand die er naar om keek, of iets aan deed.

Vertel me nu niet dat niemand van de gemeente gedurende maanden in die straat is geweest en de rommel heeft opgemerkt. En ook van Avalex niet.

Uiteindelijk melding gedaan via de site van de gemeente. Antwoord: ‘Bedankt voor uw melding. Wij hebben uw melding ontvangen. Heeft de melding spoed? Dan komen we snel in actie. Heeft de melding geen spoed? Dan wordt het bij de reguliere werkzaamheden ingepland’.

Kort daarop mail van Avalex. ‘Hartelijk dank voor uw bericht. Kunt u wellicht aangeven waar het grofvuil ligt aangeboden?’

Dat stond keurig in de melding aan de gemeente die ze kennelijk ook van de gemeente hebben ontvangen want in de mail aan mij wordt nota bene verwezen naar de melding bij de gemeente.

Maar goed, ik ben de beroerdste niet en herhaal dus de locatie. Reactie van Avalex: ‘Hartelijk dank voor uw reactie. Wij zullen uw vraag/melding in behandeling nemen. Binnen vijf werkdagen ontvangt u een antwoord van ons’.

Ik wacht een week. Ter plekke gebeurt niets. De rotzooi ligt er nog steeds zoals al die weken er voor. Na tien dagen ben ik het zat. Ik maak opnieuw een melding bij de gemeente, mét een verwijzing naar de eerdere melding.

De reactie is dezelfde als bij de eerste keer. Avalex stuur ik nu zelf rechtstreeks maar een mail met een verwijzing naar hun eerder belofte binnen vijf dagen te reageren. Het antwoord: ‘Wij hebben uw mail ontvangen, om welk adres gaat het?’

Ik ontplof en verwijs Avalex naar alle eerdere mails. Nu blijft een reactie uit. Tot dinsdag 21 januari; dertien dagen na mijn melding.

‘Mijn collega vraagt om de locatie omdat deze niet in deze mail staat. U heeft de  locatie 3x doorgegeven. Bij de gemeente en bij ons. Wij hebben vanuit de gemeente deze melding doorgekregen, maar zonder locatie vandaar dat wij deze aan u hebben gevraagd.

Uiteindelijk is het natuurlijk niet de bedoeling dat men zomaar grofvuil op straat dumpt. Als er gewoon een grofvuilafspraak voor wordt gemaakt, dan halen wij dit namelijk op. Nu heeft iemand niet de moeite gedaan en denkt ‘als ik er maar vanaf ben’ en bent u hier al enige tijd mee bezig.

Het grofvuil is niet van u, maar u maakt er wel een melding. Dit wordt dan gezien als illegaal gedumpt afval en moet dan eerst langs de handhaving voor een inspectie. Wellicht dat zij een dader kunnen achterhalen. Daarna verwijderen wij het. Dit is gisteren gebeurd’.

Eens kijken. Mooi niet. Alle rotzooi ligt er nog. Onaangeroerd. Dus opnieuw contact met Avalex. ‘Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb deze doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling. Zij zullen vandaag een wagen langs sturen’, is nu de reactie.

Dat ‘vandaag’ wordt hem dus niet. Het gebeurt uiteindelijk nog een dag later. Waarbij weer niet alles wordt opgeruimd. Een stel tegels en borderranden van beton blijven achter. Als ik ook dat weer doorgeef blijft het angstvallig stil bij Avalex.

Kunt u het nog volgen? Ik niet. Alleen is mij nu wel duidelijk waarom het zo’n zooitje is overal en hoe het mogelijk is dat die toestand maar niet beter wordt. Lang leve de mensen die niet kunnen lezen, niet zelfstandig kunnen nadenken en alleen maar ‘procedures’ volgen.

(naam inzender bij redactie bekend)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter