De gemeente Den Haag heeft de nieuwe Retailmonitor 2017 geprubliceerd. Met de monitor, die eens in de vier jaar verschijnt, brengt de gemeente op overzichtelijke wijze in beeld hoe haar winkelgebieden zich in de tijd en ten opzichte van elkaar ontwikkelen.

Uit de monitor blijkt dat het beter gaat met de Haagse winkelgebieden. Net als in 2009 en 2013 is de Haagse binnenstad, gerekend naar het aantal internationale winkels, na Amsterdam de tweede binnenstad van Nederland. Het aanbod in de gemeente is sterk geconcentreerd in de binnenstad en speelt in op het consumentengedrag: behoefte aan een grote binnenstad met veel keuze en beleving. Wel zorgen nieuwe trends en ontwikkelingen in het winkellandschap ervoor dat actieve aandacht van de gemeente en retailondernemers nodig blijft.

Den Haag investeert veel in de openbare ruimte zoals gevelbeeld en -onderhoud en de inrichting van de openbare ruimte met groen/blauwe elementen, (kunst)objecten en verlichting. In de binnenstad en in de bijzondere winkelgebieden is dit goed op orde, blijkt uit de monitor. De inzet op minder, maar betere winkelgebieden werpt zichtbaar haar vruchten af. De werkgelegenheid is gestegen en de leegstand is afgenomen. Het leegstandspercentage van Den Haag in 2017 in de hoofdwinkelstructuur is 4,9%.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter