Nieuws
Fietsambassadeur Peter Meij: 85 kilometer fietsroutes voor de forens

In de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) wordt samen met de gemeenten gewerkt aan vijf routes voor de fietsende forens. Speciaal voor dit soort fietsroutes subsidieert de MRDH voor maximaal 70 procent (normaal maximaal 50 procent) de kosten. De gemeenten betalen de rest. Het zijn gemakkelijke uitnodigende routes voor woon-werkverkeer tussen belangrijke werklocaties.. Het gaat om 85 kilometer fietspad. Fietsambassadeur Peter Meij vertelt over deze Metropolitane Fietsroutes.

Waarin verschillen deze hoogwaardige fietspaden van de reguliere paden?

,,Metropolitane fietsroutes zijn comfortabele doorgaande vrijliggende fietspaden tussen werklocaties in, zo min mogelijk kruisingen of verkeerslichten en fijne doorsteken over spoor of snelweg. Je hoeft dan niet met het autoverkeer mee te rijden en fietst sneller en gemakkelijker naar je bestemming.”

Wat is het doel van deze paden vanuit de Metropoolregio?

,,De 23 gemeenten willen ervoor zorgen dat de fiets een vanzelfsprekend vervoermiddel is voor het woon-werkveer met uitnodigende en gemakkelijke routes tussen belangrijke werklocaties, bijvoorbeeld tussen Greenport Westland en Rotterdam. Krijgen we meer fietsforensen, dan zijn er minder auto’s en draagt het bij aan minder CO2-uitstoot in het verkeer, betere bereikbaarheid van de regio en verkeersveiligheid. En daarbij is fietsen ook  gezond.”

Kun je een voorbeeld noemen van zo’n pad?

,,Eerder is de Velostrada tussen Den Haag en Leiden aangelegd. Cijfers tonen aan dat op de Velostrada, maar ook op routes Zoetermeer/Den Haag en tussen Delft en Den Haag, het aantal fietsers is toegenomen na de aanleg. Op de Velostrada is het aantal fietsers met 50% gestegen. Eerst 2000 per etmaal, na aanleg, 3000 fietsers per etmaal.”

Wat zijn de routes die de komende 5 jaar snelle fietsroutes worden?

,,Den Haag – Pijnacker; Delft – Rotterdam Alexander; Zoetermeer – Rotterdam Centrum; Greenport Westland – Rotterdam; Voorne-Putten (Hellevoetsluis – Spijkenisse).”

Worden al deze fietspaden opnieuw aangelegd?

,,Nee, het is niet de bedoeling dat we compleet nieuwe paden aanleggen. De routes zijn er al, maar daarvan gaan we het pad zelf verbeteren en de kruisingen met ander verkeer waar nodig aanpakken, zodat je minder stops hebt in je route.”

Heb je ook een voorbeeld van een route waarvan de verbetering een wat grotere uitdaging vormt?

,,Voor de route tussen Delft en Rotterdam Alexander moeten we de A13 over. Hoe gaan we dat doen? En tussen Den Haag en Pijnacker steken we de Vliet over, waar kan er een brug komen? Of een fietsroute loopt naar het hartje van Den Haag, hoe passen de route in het stedelijke gebied goed in? Dat zijn uitdagingen die we de komende tijd gaan bekijken.”

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter