De Franse Kerk in  Voorburg zat vol bij de Huygens Festival Amuse; het muzikale voorproefje van het Huygens Festival 2019 dat van 13 tot en met 15 september wordt gehouden. In het bijzonder afwisselende programma kwamen alle onderdelen van het Huygens Festival 2019 aan bod. Van het kinderprogramma, de winkeloptredens in het Huygenskwartier, het internationale jeugdprogramma, de kamermuziek en het koren- en orgelprogramma.

 De avond begon met Roselie Houwert en Elise Wortel, twee jonge ballerina’s (8 jaar) van Dans aan de Vliet. Zij lieten op vertederende wijze zien hoe ver ze al gevorderd zijn met hun uitvoering van de Toy Symfonie van Leopold Mozart. Daarna was het de beurt aan de vermaarde organist Aart Bergwerff. Hij speelde op het orgel van de Franse Kerk de Ode an die Freude (bekend van de Europese Hymne) van Ludwig van Beethoven. Dit was meteen de verwijzing naar het internationale jeugdprogramma tijdens het Huygens Festival. Dit zal dit jaar helaas een ander karakter krijgen door het verbreken van de stedenbanden met Hranice in Tsjechië en Konstancin-Jeziorna in Polen door de gemeente.

Het jeugdensemble Prima Vista met Dasha Serck (viool), Eran Heymann (piano) en Tijmen Weijermars (klarinet) sloot daar direct op aan met hun uitvoering van het Kegelstatt Trio van Wolfgang Amadeus Mozart. Ellen van den Berg (zang) en Bart van den Bos (piano) brachten vervolgens twee stukken van Fauré (Après un rêve en Pie Jesu), gevolgd door het gevoelig gezongen Ave Maria (Bach/Gounod).

Als voorproefje van het onderdeel kamermuziek was het de beurt aan Trio Tre Canetti, bestaande uit Jan Jakob Mooij (hobo), Fred Ruoff (hobo) en Nicole Freling (fagot). Met het eerste en tweede deel uit de Suite van Wilder en het vierde deel van het Divertimento van Moeschinger brachten zij ook werk van minder bekende componisten.

De voorzitter van het Huygens Festival, Annet Weijermars, introduceerde vervolgens de violist Sergey Arseniev. Hij zal met zijn ensemble op zondagmiddag 15 september het slotconcert geven. Nu speelde hij solo het Andante uit de 1e Sonate van Bach en ’Ariette’ uit Suite de Mallorca van Eckardt-Gramatte. Het is de bedoeling dat Sergey Arseniev als artistiek adviseur van het bestuur het programma voor het Huygens Festival 2020 mede gaat invullen.

Aan het eind van de Amuse stond de tango op het menu. Aart Bergwerff vertolkte allereerst op het kerkorgel de tango Adios Nonino – bekend van de traan van Máxima – van de Argentijnse tangomeester Astor Piazzolla. Het spectaculaire einde was zijn orgeluitvoering van de Tango van Stravinsky. De tango werd daarbij in een speciaal voor het Huygens Festival gemaakte choreografie van Thom Stuart van De Dutch Don’t Dance Division, gedanst door Iyamilé Ramos González en Kiran Bonnema.

Uit de enthousiaste reacties van het publiek bleek dat de elementen van het  programma van het Huygens Festival 2019 prima in de smaak vielen. In totaal zullen er van 13 tot en met 15 september circa 30 optredens in het Huygenskwartier Voorburg te horen en te zien zijn.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter