Nieuws
Rondjes rijden rond nieuwe Mall

Bezoekers van de Mall of the Netherlands die met de auto komen, zullen in een rondje rond het nieuwe winkelcentrum worden geleid. Grootste probleem daarbij is om hen rijdend op de N14 (komende vanaf de A4) te verleiden door te rijden tot aan de Heuvelweg voordat men rechts af slaat naar de Mall.

Dat heeft Teun Koek, projectleider Mall of the Netherlands, gemeenteraadsleden voorgehouden bij een presentatie over de bereikbaarheid van het winkelcentrum. Bij de Mall gaat men ervan uit dat de meeste klanten die met de auto komen, vanaf de A4 en N14. Bij de Mall komen 4000 parkeerplaatsen die bereikbaar zijn als men de route Heuvelweg-Burg. Banninglaan-Noordsingel volgt.

Koek onthulde dat Rijkswaterstaat niet wil meewerken aan borden op de N14, A4, A12, A13 en N44 die verwijzen naar de Mall. De dienst wil geen commerciële uitingen op borden toestaan. Voor borden langs de rijkswegen is medewerking van de gemeenten waar ze door heen lopen nodig.

Ander probleem: de tijd dat verkeerslichten op de kruisingen van de N14 met de Prins Bernhardlaan/Noordsingel en Mgr. Van Steelaan/Heuvelweg op groen staan. Rijkswaterstaat wil doorstroming op de N14; de Mall heeft behoefte aan doorstroming vanaf de lokale wegen zeker op spitsmomenten (vrijdag-, zaterdag- en zondagmiddag). Over dit probleem lopen gesprekken waarbij ook de gemeente Den Haag is betrokken.

Het openbaar vervoer rondom de Mall is goed maar niet perfect, aldus Koek. Bij alle haltes in de buurt zouden borden moeten komen die verwijzen naar het winkelcentrum. Verder zijn busverbindingen met Wassenaar, Scheveningen en Rijswijk nodig. Vanaf Station Mariahoeve zou een speciale looproute naar de Mall moeten komen gecombineerd met een systeem van deelfietsen en shuttle-busjes.

Voor topdrukte (Pasen, Kerstmis) wil de Mall extra parkeerplaatsen beschikbaar hebben. Die denkt men te vinden bij ziekenhuis Antoniushove, bij kantoren aan de Oude Middenweg, en rondom het ADO-station. Langs de weg zouden dan wel borden moeten komen die automobilisten daar heen leiden als de parkeerruimte bij de Mall zelf vol zit. Vanaf de Oude Middenweg kunnen klanten met tram 19 naar de Mall; vanaf het ADO-stadion met shuttlebusjes.

Rondom de Mall komen bovendien 2000 plekken om fietsen neer te zetten. Eventueel in combinatie met bewaking en een reparatieservice.

In antwoorden op vragen stelde Koek dat het aan de gemeente is om het parkeren in woonwijken rondom de Mall tegen te gaan. Garanties gaf Koek inzake alle voornemens niet. Op alle genoemde onderwerpen loopt overleg met andere partijen. De Mall wil ze wel al in 2020 rond hebben; dan gaat het nieuwe winkelcentrum open.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter