Kun je ook beeldhouwen in glas? Nee, natuurlijk niet, daarvoor is het veel te kwetsbaar. Domme vraag. Maar …. zo dom is die vraag niet. Want het kan namelijk wél. Via een omweg. Daarover gaat dit blogje.

Na ons voor de film enkele dagen te hebben verdiept in marmer, marmergroeven en gipsmodellen leek het ons aardig om eens rond te struinen in het historische centrum van Pietrasanta en op zoek te gaan naar ándere materialen. Dan kom je automatisch uit bij de talloze galeries die er de afgelopen twintig jaar zijn geopend. Ze bevinden zich in ieder van de zes smalle zijstraatjes van de Piazza Duomo. Vaak zijn het galeries met een heel persoonlijke ’smoel’, de smaak van de galeriehouder weerspiegelt zich in de collectie die hij of zij aanbiedt. Over die wandeling morgen meer. Nu staan we even stil bij de sculpturen die in glas zijn uitgevoerd, die we daar ook aantroffen..

Aan een stil pleintje achter de Dom van Pietrasanta bevindt zich, op kelderniveau, de studio annex galerie van Eppe de Haan. Wanneer hij niet in Studio Sem aan het werk is, is de galerie geopend. Naast werken in marmer en brons is het aandeel sculpturen in glas opvallend. Niet omdat ze in de meerderheid zijn – integendeel – maar omdat ze zo zijn geplaats dat het binnenvallende daglicht wonderlijke effecten teweegbrengt.

Marmer en brons zijn materialen die, wanneer uitgevoerd op dezelfde sculptuur, een volstrekt verschillend effect teweegbrengen. Maar hoe groot dat onderscheid ook kan zijn, het valt in het niet bij het verschil wanneer diezelfde sculptuur wordt uitgevoerd in glas. Dan gaat het licht een overheersende rol spelen. Je zou kunnen zeggen dat door de transparantie van het glas het innerlijk van het beeld, dat wat zich onder het oppervlak bevindt, nu ineens zichtbaar wordt. Waarmee je, aan iets wat al driedimensionaal is, in wezen nog een dimensie toevoegt.

Het effect dat die sculpturen van glas opleveren past goed in onze hedendaagse wereld, en appelleert aan onze smaak. Wij zijn dankzij de digitale mogelijkheden tot visualisering immers gewend aan de meest betoverende beelden. Grappig genoeg worden die sculpturen in glas bij een heel traditionele gieterij, Renzo Benetollo in Venetië, vervaardigd. Met behulp van mallen die zijn gemaakt naar de marmeren of bronzen versies. Ofschoon je als beeldhouwer de productie na het afstaan van de mal uit handen geeft, heb je nog wel invloed bij de keuze van de kleur. Deze komt tot stand door menging van het glas met metalen. Geel, zoals hier, geeft een uiterst transparant resultaat. Blauw is minder doorzichtig. Rood is heel mooi maar ook kostbaar, want het heeft goud als basis. En in zwart glas? Eppe de Haan heeft ook dat uitgeprobeerd. De transparantie is dan geheel verdwenen, de fascinatie van volstrekt ondoorzichtig glas echter op zijn sterkst.

(Tekst: Peter van der Ploeg / Foto’s: Eppe de Haan, ‘Forza dei sogni’ in geel & zwart. Fotograaf: Nicola Gnesi)

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter