Pietrasanta en Voorburg lijken weinig op elkaar, maar één ding hebben ze gemeen: de grote hoeveelheid sculpturen in de openbare ruimte. In beide plaatsen is dat het gevolg van het forse aantal beeldhouwers dat er heeft gewerkt, en nog werkt. Kunstenaarsdorpen zijn het dus. Er is echter ook een verschil. Waar de kunstenaars in Voorburg veelal landelijke bekendheid genieten, loop je in Pietrasanta op iedere straathoek wel tegen een werk van een wereldberoemde beeldhouwer aan. Dat is natuurlijk niet vreemd, met de marmergroeven op luttele kilometers afstand en meerdere bronsgieterijen in de stad.

Naast monumentaal werk van de al in een eerder blog genoemde Fernando Botero is ook de Poolse beeldhouwer Igor Mitoraj zo’n beroemdheid. Hij werd geboren in 1944 in het Poolse Oederan, studeerde in Parijs en vestigde zich daar  als schilder. Na een verblijf in Mexico  waarbij hij de precolombiaanse cultuur bestudeerde – beelden staan daarin centraal –  besloot hij nog uitsluitend te beeldhouwen. Met groot succes. Zijn monumentale bronzen sculpturen vindt je over heel de wereld op belangrijke plekken.

In 1979 bezocht Mitoraj de marmergroeven van Carrara, waar een wereld voor hem open ging. Vanaf dat moment was marmer zijn belangrijkste materiaal. En ook híj besloot, net als veel anderen voor en na hem, dat wonen en werken in Pietrasanta dan de beste oplossing was. Hij zou er ruim dertig jaar blijven, tot zijn dood in 2014.

Op een klein pleintje achter de Dom, de Piazza del Centauro, staat een machtig bronzen ‘paardmens’, de centaur uit de Griekse mythologie. Het is een thema dat een rode draad vormt in het oeuvre van Mitoraj, een figuur die hij steeds opnieuw beziet en neerzet met steeds anderen accenten: nu eens de verhevenheid van het klassieke voorbeeld, dan weer de onbereikbaarheid van het goddelijke lichaam. Variaties op een thema, zou je kunnen zeggen, maar altijd weer met iets spannends. Het is een van de lievelingskunstenaars van John Sillevis, dat gaat u in de film zien.

Een hele middag hebben we besteed aan het bezoeken van de beste galeries. En daarvan zijn er in Pietrasanta nogal wat. Een van de mooiste is de Circle of Life Art Gallery, een feest qua inrichting en objecten. Heel prominent stond daar een bronzen sculptuur van Andrea Roggi, een bol die via een figuur overgaat in de kruin van een boom. Heel gedetailleerd, sprookjesachtig en een ambachtelijk hoogstandje. Hij is geheel links op de foto te zien. In allerlei varianten en formaten kom je dit beeld in Italië in musea en op stadspleinen tegen.

Met deze wandeling langs kunstwerken hebben we alles van waarde in Pietrasanta nu wel voor onze camera gehad. De cameraman gaat al dagen fluitend door het leven, wat bij Jacques van Herten altijd een goed teken is. Eén onderwerp resteert er nog: een bezoek aan het atelier van Helaine Blumenfeld, die deze zomer tijdens Voorburg Sculptuur in de tuin van Huygens’ Hofwijck zal exposeren. Dat hebben we voor het laatst bewaard. Daarover morgen meer.

(Tekst: Peter van der Ploeg / Foto’s: ‘Il Centauro’ van Igor Mitoraj & Circle of Life Art Gallery)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter