Nieuws
Besluit nieuwe Vlietbrug uitgesteld

De coalitie van VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP heeft een besluit over de mogelijke bouw van een nieuwe Vlietbrug in Leidschendam uitgesteld tot eind dit jaar of begin volgend jaar. Dat heeft wethouder Juliette Bouw de gemeenteraad bericht.

Er worden wel een aantal verkeersmaatregelen genomen om de doorstroming in en bereikbaarheid van het Damcentrum te verbeteren. Daarbij zit echter geen selectieve toegang: een camerasysteem met kentekenregistratie dat doorgaand verkeer moet tegengaan en het Damcentrum alleen bereikbaar moet houden voor inwoners, ondernemers, werknemers, klanten van winkels en bezoekers.

Bouw motiveert het uitstel van besluitvorming over de brug en de selectieve toegang met een nadere verkenning naar en uitwerking van beide zaken. Het gaat dan om draagvlak maar ook financiële en juridische aspecten.

Een brug kost niet alleen vele miljoenen euro’s, de provincie moet ook akkoord gaan aangezien die beheerder van de Vliet zijn. Aan selectieve toegang zitten juridische haken en ogen zeker omdat het nog nergens in Nederland in zo’n groot gebied wordt toegepast. Justitie en de gemeente Den Haag moeten er mee instemmen.

Ook moet nog bepaald worden hoe groot het gebied voor de selectieve toegang wordt. In een gemeentelijk peiling waaraan dik 1500 mensen meededen bleek een meerderheid voor verkeersmaatregelen met selectieve toegang tot het Damcentrum.

Bouw rept echter over selectieve toegang ook bij de Wijkerbrug en Kerkbrug. Zij duidt een gebied aan tussen A4, A12, Prins Bernhardlaan, Noordsingel en Leenkamp (groot) dan wel A4, A12, Westerlookade, Veurselaan en Leenkamp (oud).

Over de eventuele brugbouw zegt Bouw dat zo’n brug het Damcentrum wel ontlast maar ook meer verkeer aantrekt en zorgt voor een spreiding van verkeer naar andere wijken. Ook zijn er gevolgen voor de bouw in Klein Plaspoel Polder (KPP). Daar kunnen minder woningen komen. Dat kost de gemeente tussen 3 en 5,6 miljoen euro.

Aan verkeersmaatregelen stelt Bouw nu voor: maximum snelheid Damhouderstraat en Nieuwstraat 30 kilometer per uur; beter afstellen verkeerslichten; opstellen route informatiepanelen waardoor automobilisten bij filevorming een andere route nemen; verkeersplateaus Damplein te verhoging van de verkeersveiligheid. Dat waren allemaal al voorstellen van het vorige college van B&W.

Invoering van tweerichtingsverkeer op de Oude Trambaan en het stukje J.S. Bachlaan in het Damcentrum komt er niet. Ook de herinrichting van de Wijkerlaan en het aansluitende stuk Rembrandtlaan tot de Parkweg gaat niet door. Daar zouden extra brede fietsstroken komen en de maximum snelheid zou naar 30 kilometer per uur gaan. Volgens Bouw kunnen de wegen niet worden aangepakt omdat er te veel verkeer is en de situatie ter plekke onveilig wordt.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com