Nieuws
Bereikbaarheid Damcentrum hangt op geld

‘Financiële vragen en onduidelijkheden’ zijn er de oorzaak van dat B&W nu niet al beslissen over een verbetering van de bereikbaarheid van het Damcentrum in Leidschendam, inclusief de bouw van een nieuwe Vlietbrug.

Dat heeft verantwoordelijk wethouder Juliette Bouw erkend. Eerder gaf de wethouder aan dat een besluit hing op toestemming van de provincie Zuid-Holland voor de brugbouw (de provincie beheert de Vliet, red.) en op de juridische consequenties van een systeem van selectieve toegang tot het gebied.

De bouw van een brug kost tussen 10 en 20 miljoen euro inclusief het missen van inkomsten uit woningbouw in Klein Plaspoel Polder (KPP) omdat daar de aansluitende weg van en naar de brug moet komen. Dat geld heeft de gemeente niet en zal dus geleend moeten worden. Er moet echter al bezuinigd worden om uit de rode cijfers te komen.

De Antea Group deed voor de gemeente onderzoek naar maatregelen die de bereikbaarheid van en doorstroming in het Damcentrum moeten verbeteren. Daaruit bleek dat verkeersmaatregelen plus selectieve toegang (het weren van doorgaand verkeer) het beste scoren. In een peiling onder inwoners was daar ook een grote meerderheid voor.

Desondanks namen B&W geen besluit maar stelde voor nader onderzoek te doen en pas rond de jaarwisseling de knoop door te hakken.  Vanavond bespreekt de gemeenteraad de zaak.

Wethouder Juliette Bouw: ,,Betere bereikbaarheid van het Damcentrum is een speerpunt van dit college. Of je nu de boodschappen doet, een avondje naar het theater gaat, gezellig een hapje wilt eten of je woont er, het Damcentrum moet voor de bewoners, ondernemers en bezoekers leefbaar en bereikbaar zijn. Daarom kiezen we voor een divers pakket aan maatregelen, waarbij we ook inzetten op resultaten voor de korte termijn.”

Om de bereikbaarheid op de korte termijn te verbeteren wordt een aantal maatregelen uitgevoerd. Het gaat onder meer om de introductie van dynamische route-informatie panelen (DRIPs), de herinrichting van de Nieuwstraat, intelligente verkeersregelinstallaties op de Noordsingel en aanleg van de verkeersplateaus in het Damcentrum. Ook wordt de komende jaren gewerkt aan de herontwikkeling van de N14.

Het Damcentrum is een verblijfs- en ontmoetingsgebied en niet geschikt om grote hoeveelheden doorgaand verkeer te verwerken. Het voortbouwen op Benutten zoals bedoeld moet ervoor zorgen dat het doorgaande verkeer kiest voor routes en wegen die daarvoor aangelegd zijn, zoals de Noordsingel of de N14.

De Antea Group concludeert dat de uitgevoerde en in voorbereiding zijnde maatregelen uit het pakket Benutten zoals bedoeld in 2030 niet leiden tot voldoende afname van het doorgaand verkeer in Damcentrum. De maatregelen selectieve toegang en de aanleg van een brug, dan wel een combinatie van beiden, heeft Antea Group onderzocht op de totale verkeersintensiteit, verliesuren van het verkeer in de spits en de wachttijden per kruispunt. Daarnaast heeft zij gekeken naar de effecten voor geluid en luchtkwaliteit. De gemeente heeft de kosten verkend van de verschillende opties.

Op dit moment zijn er nog te veel financiële en juridische vragen en onduidelijkheden om tot een besluit te komen, aldus Bouw. Vragen die de gemeente nog moet uitzoeken zijn bijvoorbeeld of het Openbaar Ministerie instemt met deze vorm van selectieve toegang en of de Provincie Zuid-Holland toestemming geeft voor een extra brug. Daarnaast wordt het gesprek voortgezet met de bewoners en ondernemers van de verschillende wijken in onze gemeente.

,,Ik had graag nu al duidelijkheid willen bieden over de definitieve maatregelen. Er is meer tijd nodig. Ik begrijp dat dit vervelend is voor de bewoners en ondernemers in het Damcentrum, maar zorgvuldigheid gaat voor. We gaan het komend half jaar hard aan de slag, zodat we voor de kerst of zo spoedig mogelijk daarna een definitief besluit kunnen nemen.”

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter